لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

افزایش تلفات ناشی از جنگ اخیر در نوار غزه


در حالی که آتش‌بس در نوار غزه هم‌چنان ادامه دارد، تلفات ناشی از جنگ اخیر در این منطقه در پی مرگ شماری دیگر از مجروحان فلسطینی در حال افزایش است.

منابع بیمارستانی فلسطینی روز شنبه، ۲۵ مرداد، گزارش دادند تعداد دیگری از زخمی‌های سخت جنگ غزه جان داده و جسدهای بیشتری نیز از زیر آوارهای ناشی از بمباران‌های اسرائیل به دست آمده است.

بدین ترتیب بر اساس آمارهای منابع فلسطینی، شمار کشته‌های آنها به ۱۹۸۰ تن رسیده است؛ منابع بیمارستانی غزه تازه‌ترین شمار مجروحان را نیز ۱۰۱۸۱ تن اعلام کردند.

در همین حال، وقفه پنج روزه در آتشباری‌های میان فلسطینی‌ها و اسرائیل که در مذاکرات قاهره بر سر آن توافق شد، شنبه سومین روز خود را پشت سر نهاده و جز موارد معدودی از اتهامات متقابل به نقض آن، تا حد زیادی رعایت شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و عربی گزارش داده‌اند که هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف به احتمال زیاد روز یک‌شنبه، ۲۶ مرداد، گفت‌وگوهای غیرمستقیم با میانجی‌گری مصر را در قاهره برای تنظیم توافقی که موجب برقراری آتش‌بس پایدار شود، از سرمی‌گیرند.

هیئت‌های مذاکره‌کننده در سه روز اخیر برای مشورت با مقامات بالاتر خود، به بیت‌المقدس، غزه، رام‌الله و دوحه بازگشته بودند.

خالد البطش، یکی از نمایندگان سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در هیئت فلسطینی روز شنبه گفت که «درخواست‌های منطقی و محدود» را در روزهای قبلی عنوان کرده‌ایم، «نه آزادی شهر رمله را».

«رمله» یکی از شهرهای مرکزی درون خط سبز ۱۹۴۸ و بخشی از اسرائیل است.

این عضو جهاد اسلامی فلسطین همچنین گفت که «مصر می توانست حمایت فعال‌تری از خواسته‌های فلسطینیان داشته باشد».

اسماعیل رضوان، یک مقام حماس، نیز روز شنبه گفت این جنبش خواسته‌های «نهایی» خود را «شامل برخی تغییرات معین» به دولت مصر ارائه کرده است.

در همین حال صائب عریقات، مقام ارشد جنبش فتح، برای ایجاد «هماهنگی در خواسته‌های فلسطینیان در آستانه توافق نهایی» روز شنبه به دوحه رفت.

روزنامه الحیات روز شنبه نوشت که مصر «آخرین» پیش‌نویس توافق نهایی را به دو طرف ارائه کرده و خواهان پاسخ «آری یا خیر» آنها شده است.

الحیات به نقل از بلندپایگان تشکیلات خودگردانی نوشته است، این توافق، حکومت فلسطینی به رهبری محمود عباس را به شریک فعال در اجرای آن مبدل می‌کند و مفهوم آن این است که اسرائیل با پذیرش این توافق، عملا دولت وحدت ملی فلسطینی را نیز به رسمیت می شناسد.

همزمان، وزیران خارجه اتحادیه اروپا جمعه در نشست اضطراری خود در بروکسل، عواقب جنگ غزه و راهکارهای مورد پشتیبانی اروپا برای آینده غزه را، در کنار دو بحران دیگر جهانی که مرتبط با داعش در عراق و اوکراین است، بررسی کرده و ابتکار عمل مصر برای برقراری آتش‌بس پایدار را مورد حمایت قرار دادند.

اتحادیه اروپا بر لزوم رفع حصر غزه و «امکان زندگی بهتر برای فلسطینیان غزه» تاکید نموده و نیز برای مشارکت در اداره امور گذرگاه‌های مرز غزه ابراز آمادگی کرد، ولی در عین حال از درخواست اسرائیل نیز برای جلوگیری از قاچاق اسلحه برای تشکل‌های مسلح فلسطینی فعال در غزه پشتیبانی کرد.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل، جمعه شب در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا گفت که «اسرائیل از تکرار فراخوان اتحادیه به لزوم خلع سلاح گروه‌های تروریستی در غزه استقبال می‌کند و معتقد است که پای‌بندی به اصل عاری‌سازی غزه از سلاح، که از طریق مکانیسمی با نظارت موثر صورت گیرد، می‌تواند موجب تغییر ماهوی در اوضاع شود».

کارشناسان منطقه می‌گویند، مجموع گزارش‌های انتشار یافته تاکنون نشان می‌دهد که دو طرف اسرائیلی و فلسطینی از خواسته‌هایی که در جریان جنگ پنج هفته‌ای غزه اعلام می‌شد تا حد زیادی کوتاه آمده‌اند.

از سوی دیگر، تنش‌ها در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری ادامه یافته است.

ده‌ها تن از فلسطینیان کرانه باختری روز جمعه طی درگیری با نیروهای اسرائیلی، از جمله در شهرهای رام‌الله، بیت‌اللحم و نابلس زخمی شدند.

حماس از ساکنان کرانه باختری خواسته بود تظاهراتِ بیان حمایت از غزه را روز جمعه ادامه دهند.

XS
SM
MD
LG