لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

پیشمرگه‌های کرد بزرگ‌ترین سد عراق را از داعش «پس گرفتند»


گزارش‌های رسیده حاکی است که کردهای پیشمرگه روز یکشنبه توانستند با پشتیبانی هوایی آمریکا، سد موصل را که بزرگ‌ترین سد عراق است از نیروهای خلافت اسلامی، داعش، باز پس گیرند.

علی عونی، از مقام‌های اقلیم کردستان عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که «سد موصل به طور کامل آزاد شده است».

وی افزود که جنگ هم اکنون در اطراف منطقه «تل‌کیف» در جریان است.

یک افسر پیشمرگه و یک مقام دیگر حزبی تایید کرده‌اند که نیروهای کرد، سد موصل را به کنترل خود در آورده‌اند. این سد بخش زیادی از آب آشامیدنی و کشاورزی استان شمالی نینوا را تامین می‌کند.

باز پس گیری این سد بزرگ‌ترین پیروزی در مقابل گروه خلافت اسلامی موسوم به داعش است که از اوایل ماه ژوئن مناطق وسیعی را در شمال و غرب عراق به تصرف خود در آورده‌اند.

نیروهای داعش در اوایل ماه اوت عملیات تازه‌ای را در مناطق کردنشین آغاز کردند که در نتیجه آن روز هفتم اوت، سد موصل را به کنترل خود در آوردند.

با این حال نیروهای پیشمرگه طی روزهای گذشته و با پشتیبانی حملات شدید هوایی آمریکا علیه نیروهای افراطی داعش توانستند در مناطق تحت تصرف آن‌ها دست به پیشروی بزنند.

پیروزی روز یکشنبه راه را برای نیروهای کرد فراهم می‌کند تا مناطق مورد منازعه خود با دولت مرکزی عراق را به کنترل خود در آورند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندهی مرکزی آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که ترکیبی از بمب افکن‌ها، جنگنده‌ها، هواپیماهای نظامی و هواپیماهای بدون سرنشین اهدافی را در نزدیکی سد موصل مورد حمله قرار دادند.

این بزرگ‌ترین تهاجم هوایی آمریکا علیه گروه داعش ظرف روزهای گذشته بوده است. آمریکا در روز یکشنبه ۱۴ حمله هوایی انجام داده است در حالی که این آمار در روز شنبه، ۹ مورد بوده است.

به گفته ارتش آمریکا، در جریان حملات روز یکشنبه ۱۰ خودروی نظامی، هفت خودروی هوموی، دو نفربر زرهی و یک ایستگاه بازرسی منهدم شدند.

XS
SM
MD
LG