لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

سازمان ملل: بيش از ۱۹۱ هزار نفر در سوريه کشته شده‌اند


ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۲ اوت، شمار قربانيان جنگ داخلی در سوريه را از مارس ۲۰۱۱ تا آوریل ۲۰۱۴، بيش از ۱۹۱ هزار تن اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين مقام ارشد سازمان ملل متحد، انفعال و بی عملی جامعه جهانی را عامل اين «فاجعه انسانی»، دانسته است.

ناوی پيلاوی تصريح کرده است که «جنايت جنگی» همچنان با مصونيت و بدون مجازات انجام می شوند.

اعتراضات در سوريه در ماه مارس سال ۲۰۱۱ با تظاهرات مسالمت اميز عليه حکومت بشار اسد آغاز شد. اما به دنبال سرکوب شدید این اعتراضات، درگیری بین مخالفان و نیروهای دولتی شکلی مسلحانه به خود گرفت.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بيانيه ای که يک هفته پيش از کناره گيری از مقام خود منتشر کرده، گفته است: ناتوانی و انفعال جامعه بين المللی باعث تقويت و تشويق قاتلان، تخريب گران و شکنجه‌گران در سوريه شده است.

ناوی پيلاوی اضافه کرده است: ضروری است که دولت ها اقدامات جدی برای توقف جنگ و جنايت انجام دهند و با جلوگيری از ارسال سلاح و ديگر تجهيزات نظامی مانع تشديد خشونت شده و از تداوم فاجعه انسانی جلوگيری کنند.

به گزارش رويترز آمار منتشر شده توسط دفتر کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد بر اساس آمار گروه های مخالف و همچنين آمار دولت سوريه تهيه شده است.

طبق اين آمار، تعداد کودکان، زنان و مردانی که از ماه مارس ۲۰۱۱ تا ۳۰ آوريل سال ۲۰۱۴ کشته شده اند، ۱۹۱ هزار و ۳۶۹ تن برآورد شده است. سخنگوی کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گويد، تنها طی سال گذشته ۶۲ هزار نيروی نظامی و غير نظامی کشته اند.

ناوی پيلای می گويد، اين آمار بيش از دو برابر آمار ثبت شده کشته شدگان در سال گذشته است و احتمالا بسيار کمتر از رقمی واقعی تلفات در سوريه است.

سال گذشته شمار تلفات جنگ داخلی در سوريه بيش از ۹۰ هزار نفر برآورد شده بود.

به گفته سخنگوی کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ماهانه بين پنج تا شش هزار نفر در جريان درگيری ها در سوريه کشته می شوند.

طبق اين گزارش مردان و پسران جوان بيشترين قربانيان تلفات درگيری در سوريه را تشکيل می دهند.

به گفته سخنگوی کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نزديک به ۱۸ هزار زن و بيش از دو هزار کودک زير ۹ سال در درگيری های سوريه کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG