لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

هشدار اوباما و مرکل در مورد «تشدید خطرناک» بحران اوکراین


یک داوطلب اوکراینی در غرب آن کشور در حال آماده کردن کمک‌های ارسالی برای نیروهای نظامی آن کشور است
یک داوطلب اوکراینی در غرب آن کشور در حال آماده کردن کمک‌های ارسالی برای نیروهای نظامی آن کشور است

پس از آنکه دولت اوکراین به دنبال ورود کاروان روسی به شرق آن کشور، روسیه را به «تجاوز» آشکار به خاک خود محکوم کرد، باراک اوباما و آنگلا مرکل، رهبران آمریکا و آلمان، به «تشدید خطرناک» بحران در اوکراین هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در گفت‌وگویی تلفنی میان مرکل و اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته است کشمکش‌‌ها در اوکراین از زمانی که هواپیمای مالزی سرنگون شده است، «رو به بدتر شدن دارد».

اندکی پیش از آن، روز جمعه ۳۱ مرداد، پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- و وزارت دفاع آمریکا، در مورد اوضاع در اوکراین ابراز نگرانی کرده بودند.

ناتو خبر از آتش‌باران نیروهای اوکراینی از سوی ارتش روسیه در نواحی مرزی داده و پنتاگون از ورود کاميون های روسی به خاک اوکراين ابراز نگرانی کرده بود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای که در مورد گفت‌وگوی تلفنی اوباما و مرکل منتشر کرده می‌گوید هر دو «بر سر این موضوع که ارسال کاروان روسی به اوکراین، بدون اجازه آن، ادامه تحریک‌ها و نقض تمامیت ارضی و حق حاکمیت آن کشور است، توافق دارند».

بنا بر این بیانیه رئیس‌جمهوری آمریکا و صدر اعظم آلمان، در عین حال «نگرانی خود را از حضور شمار زیادی از نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین، حضور نیروهای نظامی آن در اوکراین و نیز آتش‌باری خاک آن کشور، به عنوان تشدید خطر، ابراز کرده‌اند».

هر دو رهبر غربی در عین حال از روسیه خواسته‌اند تا نیروهای نظامی خود را از مناطق مرزی عقب بکشاند، سلاح‌ها، خودروها و نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین بیرون ببرد، و جلوی حضور ادوات نظامی، خودروهای زرهی و افراد روس را در خاک آن کشور بگیرد.

مسکو دخالت در اوکراین را رد می‌کند. با وجود انتقادها و هشدارهای شدید پیشین در مورد ارسال کاروان روسیه به اوکراین، در نهایت خبرها حاکی از آن است که این کاروان نیز بی‌توجه به آنها وارد مناطق بحران‌زده شرقی شده است.

کاخ سفید می‌گوید اوباما و مرکل بر لزوم آتش‌بس دو طرفه در کنار بسته شدن مرزها و نظارتی موثر بر آنها، تاکید کرده‌اند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خود نیز روز شنبه، اول شهریور، برای گفت‌وگو با رهبران اوکراین در کی‌یف حضور دارد.

به گفته سخنگوی خانم مرکل، او با پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین و آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر آن کشور گفت‌وگو کرده، و نیز دیداری با شهرداران نیز برنامه‌ریزی شده است.

به گفت سخنگوی صدراعظم آلمان، گفت‌وگوها متمرکز بر امنیت اوکراین، روابطش با روسیه و بررسی «امکانات اساسی برای حمایت از اوکراین در بحران فعلی» خواهد بود.

XS
SM
MD
LG