لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

جهانگیری: ۱۰ وزیر علوم هم تغییر کنند بورسیه‌های «غیرقانونی» پیگیری خواهد شد


اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران

معاون اول رئیس جمهوری ایران، تاکید کرد که حتی اگر ۱۰ وزیر علوم تغییر کنند، باز هم موضوع «بورسیه‌های غیرقانونی» پی‌گیری خواهد شد. محمد علی نفجی، سرپرست وزارت علوم نیز بورسیه و مدرس شدن افرادی با «هوش کمتر از متوسط» را موجب نگرانی دولت خواند.

اظهارات اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، پس از آن بیان می‌شود که مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، رضا فرجی دانا را با رای عدم اعتماد خود از وزارت علوم برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اسحاق جهانگیری، روز یک‌شنبه ۲ شهریور، گفت: «نجابت فرجی دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسایل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتما این دولت موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را پی‌گیری می‌کند حتی اگر ۱۰ وزیر علوم تغییر کند».

وی با اشاره به شرکت ۲۴۰ هزار نفر در آزمون دوره دکتری و پذیرش ۱۲ هزار نفر از آنها افزود: «چرا کسانی که حداقل‌ها را نیز ندارند جانمایی شده و عضو هیئت علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آنها را پرداخت کند».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز شنبه ۱ شهریور با تاکید بر «ادامه مبارزه دولت با فساد در زمینه بورس‌های غیر قانونی» گفته بود که «با تغيير يک نفر، مسير دولت عوض نمی‌شود».

به گفته مقامات وزارت علوم و برخی از نمایندگان مجلس، بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر در دولت سابق از «بورسیه غیر قانونی» استفاده کرده‌اند و برخی از آنان حتی «کف معدل آیین‌نامه‌ها را نیز نداشته‌اند».

پیشتر خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده بود که به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد، اعضای خانواده برخی از طراحان استیضاح وزیر علوم در فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت محمود احمدی‌نژاد هستند.

روزنامه دولتی ایران نیز ۱۱ تیر ماه با انتشار گزارشی، استیضاح وزیر علوم را تاوان افشای «بورسیه‌های غیرقانونی» خوانده بود.

مسئله حضور نیافتن روحانی در جلسه استیضاح

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، روز یک‌شنبه در ادامه سخنانش در پاسخ به انتقادات صورت گرفته درباره عدم حضور حسن روحانی در جلسه استیضاح وزیر علوم گفت: «تصمیم گرفتیم از آنجایی که حل مشکلات مردم در اولویت است درست نیست رییس جمهوری سفر خود را به استان محروم اردبیل لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند».

وی اضافه کرد: «اینکه می‌گویند ایشان ۵ دقیقه در جلسه حضور می‌یافت و می‌رفت تنها یک شوخی است زیرا رئیس جمهوری براساس آیین‌نامه مجلس باید در صحن علنی می‌نشست و بعد از سخنرانی وزیر از وی دفاع می‌کرد».

علی مطهری، نماینده تهران، شنبه ۱ شهریور عدم شرکت رئیس جمهور در جلسه استیضاح را خطا دانسته و گفته بود: «من پیغام داده بودم که ایشان حتی پنج دقیقه حضور پیدا کند و چند جمله سخن بگوید و بعد به سفر استانی برود ولی نیامدند».

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: «از روزهای اول دولت قراری بین من و رئیس جمهوری گذاشته شد و تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن ایشان در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و بنده به جای ایشان حضور یابم».

آقای جهانگیری این سخنان را در مراسم تودیع رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم، بیان کرده‌است. رضا فرجی دانا نیز در این مراسم گفت: «یکی از سناریوهایی که به شدت عده‌ای بر روی آن کار می‌کنند، ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد است».

وی از دانشگاهیان و دولتمردان خواست تا با «القای نشاط» نگذارند سناریوی ناامید کردن مردم از نتیجه انتخابات به نتیجه برسد.

محمد علی نفجی، سرپرست وزارت علوم، نیز در این مراسم، بورسیه و مدرس شدن افرادی با «هوش کمتر از متوسط» را موجب نگرانی دولت خواند و گفت که با شفافیت به پرونده بورسیه‌ها رسیدگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا آقای نجفی اضافه کرد: «اگر من در جلسه استیضاح بودم از کوره در می‌رفتم اما فرجی دانا کاملا به اصول اخلاقی توجه می‌کرد».

وی با بیان اینکه برنامه‌های دولت با تغییر وزیر علوم عوض نشده گفت که آقای فرجی‌دانا سیاست‌های دولت و رئیس جمهور را دنبال می‌کرده‌است.

آقای نجفی دیروز نیز خبر داده بود که کمیته‌ای برای بررسی «بورسیه‌های غیرقانونی» تشکیل خواهد شد.

XS
SM
MD
LG