لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

سپاه: یک پهپاد جاسوسی اسرائیل را در آسمان نطنز منهدم کردیم


Iran -- Iranian Revolutionary Guard logo, Tehran, undated
Iran -- Iranian Revolutionary Guard logo, Tehran, undated

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، می‌گوید که «يک فروند پهپاد جاسوسی» اسرائيل توسط پدافند سپاه سرنگون شده است.

روابط عمومی سپاه در اطلاعيه‌ای که يکشنبه دوم شهريور صادر کرده، گفته که «هواپيمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادارگريز بوده و قصد نفوذ به حريم منطقه‌ هسته‌ای نطنز» را داشت.

این اطلاعیه در ادامه می‌نویسد که این پهپاد با «هوشياری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمين به هوا قرار گرفت.»

اسرائیل هنوز واکنشی به اين گزارش نشان نداده است.

اسرائيل می‌گويد که ايران در پوشش برنامه اتمی خود به دنبال ساخت تسليحات هسته‌ای است. تاسيسات هسته‌ای نطنز، يکی از مراکز غنی‌سازی اورانيوم ايران است.

اين نخستين بار است که ايران مدعی سرنگونی يک هواپيمای اسرائيلی بر حريم هوايی خود می‌شود.

جمهوری اسلامی پيش از اين مدعی شده بود که يک فروند هواپيمای بدون سرنشين آر کيو۱۷۰ آمريکا را به زمين نشانده و به کنترل خود در آورده است.

در فیلمی که ایران در مورد آن سال گذشته منتشر کرد گفته شد که این پهپاد از پایگاه نظامی آمریکا در ولایت قندهار افغانستان برخاسته بود. پایگاهی که در ۴۲۰ کیلومتری مرزهای شرقی ایران واقع شده است.

دولت آمریکا خواستار بازگرداندن این پهپاد از سوی ایران شده بود.

پیشتر ایران گفته بود کنترل پهپاد دیگری را نیز در دست گرفته است؛ در این مورد آمریکا چنین موضوعی را رد کرده است. این پهپاد دیگر که ایران می‌گوید آن را در اختیار دارد از نوع «اسکن ایگل» است و جمهوری اسلامی حتی اعلام کرده که خط تولید آن را نیز تهیه کرده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران روز هفدهم مهر سال ۹۲ گفته‌بود که ایران پهپادهایی را تولید کرده است که قادرند تا «عمق تل‌آویو» پرواز کنند.

XS
SM
MD
LG