لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

دادگاه انتظامی وکلا «اجازه داد» نسرین ستوده به وکالت ادامه دهد


نسرین ستوده
نسرین ستوده

بنا بر گزارش‌ها، دادگاه انتظامی وکلا در ایران، هشتم شهریور ماه به نسرین ستوده، حقوقدان و وکیل و فعال حقوق بشر، اجازه داده است تا به عنوان وکیل به فعالیت حرفه‌ای خود ادامه دهد.

رسانه‌های داخل ایران می‌گویند جلسه این دادگاه روز یک‌شنبه دوم شهریور ماه برگزار شده بود تا به موضوع تعلیق خانم ستوده از کار وکالت بپردازد.

معاون دادستان و سرپرست دادسرای اوین از نسرین ستوده شکایت کرده و خواسته بودند تا جلوی کار او به عنوان وکیل گرفته شود.

رضا خندان، همسر نسرین ستوده، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: رای بدین قرار است که تعلیق موقت خانم نسرین ستوده به نظر دادگاه انتظامی کانون وکلا، موضوعیت نداشته، رد می‌شود.

آقای خندان نیز تاکید کرده است که با اعلام چنین حکمی نسرین ستوده «همچنان می‌تواند به حرفه خود، وکالت، ادامه دهد».

دادگاه بدوی نسرین ستوده را ۲۰ سال از وکالت محروم کرده بود اما به استناد ماده هفده قانون استقلال وکلا، هیچ دادگاه دیگری نمی‌تواند پروانه وکیلی را تعلیق یا لغو کند.

نسرین ستوده از چهره‌های سرشناس مدافع حقوق بشر در ایران، حقوقدان و وکیل است.

او وکالت پرونده‌های شمار زیادی از فعالان سیاسی، کنشگران حقوق بشر یا حقوق زنان را بر عهده داشته است. او برنده جوایز مختلف حقوق بشری و آزادی بیان در عرصه بین‌المللی شده است.

علاوه بر حکمی که دادگاه بدوی در سال ۱۳۸۹ علیه حرفه او صادر کرده بود، نسرین ستوده به ۱۱ سال زندان و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور نیز محکوم شده بود. حکم زندان، در دادگاه تجدید نظر به شش سال کاهش پیدا کرد.

خانم ستوده در شهریور ماه ۱۳۸۹ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده بود.

XS
SM
MD
LG