لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

ارتش عراق محاصره شهر آمرلی را شکست


گزارش‌های رسیده از عراق حاکی است که با پشتیبانی هوایی آمریکا و ارتش عراق و پیشروی شبه نظامیان شیعه، محاصره ترکمن‌های ساکن شهر آمرلی در شمال بغداد روز یکشنبه ۹ شهریور شکسته شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که بعد از ۴۵ روز محاصره آمرلی توسط نیروهای افراطی «خلافت اسلامی»، نیروهای امنیتی و شبه نظامیان شیعه عراق با کمک حملات هوایی آمریکا، محاصره شهر آمرلی را شکستند.

بر اساس این گزارش، ژنرال قسیم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که عملیات علیه نیروهای افراط گرای خلافت اسلامی، داعش سابق، از بامداد یکشنبه آغاز شد و نیروهای نظامی عراق اواسط روز یکشنبه موفق شدند وارد شهر آمرلی شوند.

گزارش رادیویی حسین قویمی درباره شکسته شدن حصر آمرلی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:52 0:00
لینک مستقیم

به گفته وی نیروهای عراقی تلفاتی داشتند، اما به رقم تلفات این نیرو‌ها اشاره‌ای نکرد. آقای موسوی گفت که نبرد برای پاکسازی روستاهای اطراف از شبه نظامیان افراطی ادامه دارد.

سخنگوی ارتش عراق گفت که شکستن محاصره آمرلی «دستاوردی بزرگ و پیروزی مهم» برای همه از پیشمرگه‌های کرد تا شبه نظامیان شیعه و نیروهای عراقی بود.

فوضی اکرم نماینده ترکمن‌های عراق در پارلمان این کشور نیز گفته است که شکستن محاصره با ورود نیروهای عراقی از دو مسیر و توزیع کمک به ساکنان شهر انجام شد.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که ۱۵ هزار شیعه ترکمن در ۱۷۰ کیلومتری شمال بغداد محاصره شده بودند. این افراد با پیشروی شبه نظامیان افراطی به این منطقه در ماه ژوئن، باقی مانده و از شهر خود دفاع کردند، اما از نیمه ژوئیه، ۴۵ روز پیش، در محاصره کامل نیروهای خلافت اسلامی قرار گرفته بودند.

شکستن حصر شهر آمرلی در حالی است که وزارت دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که همزمان با بمباران مواضع نیروهای خلافت اسلامی، از طریق هوایی اقدام به توزیع کمک به مردم این شهر کرده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای هوایی آمریکا روز شنبه نیز پنج بار به مواضع شبه نظامیان افراطی در نزدیکی آمرلی حمله کرده بودند.

آمرلی در استان صلاح الدین در شمال بغداد واقع شده و عمده ساکنان این شهر را ترکمن‌های شیعه عراق تشکیل می‌دهند و پیش‌تر نگرانی‌هایی در مورد احتمال کشتار آن‌ها به دست شبه نظامیان خلافت اسلامی بیان شده بود.

این گزارش می‌گوید که تلویزیون دولتی عراق اواسط روز یکشنبه با قطع روال عادی برنامه‌های خود، شروع به پوشش خبری پیروزی و رفع حصر شهر آمرلی کرد.

بر اساس گزارش‌ها، پشتیبانی هوایی در جنگ علیه نیروهای خلافت اسلامی در آمرلی توسط آمریکا، فرانسه، بریتانیا و استرالیا انجام شده است.

نیروهای هوایی کانادا و ایتالیا نیز عراق را در نبرد با شبه نظامیان افراطگرای اسلامی یاری می‌کنند.

XS
SM
MD
LG