لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

تایید حکم اعدام یک محیط بان برای بار سوم


عکس یک محیط بان در ارتفاعات دنا
عکس یک محیط بان در ارتفاعات دنا

حکم اعدام غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد برای بار سوم تایید شد.

خبرگزاری های داخلی روز یکشنبه گزارش دادند که حکم اعدام این محیط بان که به اتهام قتل یک شکارچی به نام «محمد پایه‌گذار» در زندان مرکزی شهر یاسوج بازداشت است، باز هم تایید شده است.

در همین حال غلامحسین محسنی اژه ای روز دوشنبه در نشست خبری خود درباره صدور حکم اعدام این محیط بان گفت که دستگاه قضائی دارای ضابطان عام و خاص هستیم که اگر طبق قوانین از سلاح استفاده کرده باشند تحت پیگرد قرار نمی گیرند و اگر برخلاف قوانین اقدام کنند بر اساس نوع تخلف موضوع قابل پیگیری است.

حکم اعدام غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه حفاظت شده دنا، بعد از اینکه چند بار از سوی دیوان عالی کشور نقض شد، برای سومین بار از سوی دادگاه کیفری استان تائید شده است.

غلامحسین خالدی که زندان مرکزی یاسوج است در تماس با خبرگزاری آنا در ایران از گفت که وکلای پرونده با اطلاع از این موضوع که حکم اعدام او برای بار سوم تائید شده در حال اعتراض به این پرونده هستند.

اما به گفته این محیط بان سازمان و اداره محیط زیست استان گویا به طور کلی فراموش کرده اند که محیط‌بانی در زندان روزگار می‌گذارند و حکم اعدامش برای چندمین بار تائید شده است.

آقای خالدی گفته در شش ماه گذشته هیچ کسی از سازمان محیط زیست به دیدنش نرفته است.

او همچنین گفته که از خانواده اش خواسته شده که کسی برای پیگیری پرونده به این اداره مراجعه نکند وگرنه پرونده به ضرر او تمام می شود!

خالدی با اشاره به وضعیت روحی و روانی خود و خانواده اش به خبرگزاری آنا گفت که خانواده اش از هم پاشیده است.

غلامحسین خالدی محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده دنا در کهگیلویه و بویراحمد از تاریخ ۲۵ تیرماه سال ۱۳۸۹ تاکنون به اتهام قتل در زندان مرکزی شهر یاسوج بازداشت است.

این در حالیست که هرچند تلاش هایی برای گرفتن رضایت از اولیای دم صورت گرفته اما این محیط بان همچنان در زندان مرکزی یاسوج است.

در همین حال اسعد تقی زاده دیگر محیط‌بان منطقه دنا بیش از ۵ سال پیش در پی درگیری مسلحانه محیط‌بانان با چند شکارچی در منطقه دنا مرتکب قتل شده و هم اینک در انتظار حکم اعدام یا رضایت اولیای دم در زندان است.

مقامات محیط زیست تاکید دارند این محیط‌بانان هم‌اینک در انتظار حکم «استیذان» (صدور اذن قصاص از سوی رئیس قوه قضاییه) هستند و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ایران یکی از اولویت‌های سازمان محیط زیست را «نجات محیط‌بانان و بهبود شرایط آنها» عنوان کرده است.

XS
SM
MD
LG