لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

معاون سازمان انرژی اتمی: خرابکاری‌های زیادی را خنثی کرده‌ایم


تاسیسات هسته‌ای نطنز؛ سپاه پاسداران ایران پیشتر اعلام کرد «یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیل» را در نزدیکی این تاسیسات سرنگون کرده است
تاسیسات هسته‌ای نطنز؛ سپاه پاسداران ایران پیشتر اعلام کرد «یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیل» را در نزدیکی این تاسیسات سرنگون کرده است

یک مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید این کشور تا کنون موارد متعددی از اقدامات «جاسوسان خارجی» و خرابکاری‌های ناشی از لوازم تقلبی برای تاسیسات هسته‌ای خود را خنثی کرده است.

اصغر زارعان، معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین گفته است که تلاش سرویس‌های اطلاعاتی خارجی با کار‌شناسان هسته‌ای ایران در سفرهای خارجی آنها تماس می‌گیرند و آنها پس از بازگشت از این تماس‌های می‌گویند.

به گفته این مقام ایرانی، سرویس‌های امنیتی خارجی سعی داشته‌اند با فروش تجهیزات معیوب در سایت‌های هسته‌ای ایران اخلال ایجاد کنند.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که سپاه پاسداران ایران گفت «یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیل» را در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز سرنگون کرده است. اسرائیل واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

زارعان بدون نام بردن از کشورهایی که به باور مقام‌های جمهوری اسلامی پشت اقدامات خرابکارانه و تماس با کار‌شناسان اتمی ایران است گفت: «هدف ما افزایش آگاهی درباره دشمن است، دشمنی که هر روز اقدامات خصمانه بیشتری علیه ما انجام می‌دهد.»

برنامه هسته‌ای ایران در گذشته نیز هدف اقدامات خرابکارانه بوده است. در سال ۲۰۱۰، ویروس رایانه‌ای استاکس‌نت به طور موقت در فعالیت هزاران سانتریفیوژ در تأسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز اختلال ایجاد کرد.

ایران می‌گوید حملات بدافزار استاکس نت و دیگر ویروس‌های رایانه‌ای بخشی از تلاش هماهنگ اسرائیل، ایالات متحده و متحدان آن‌ها برای تضعیف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق عملیات پنهانی است.

هر چند اسرائیل هیچ‌گاه در مورد این اتهامات اظهار نظر نکرده است، اما این باور به طور گسترده‌ وجود دارد که این کشور در به کارگیری از استاکس نت دست داشته است.

به گفته زارعان سازمان‌های اطلاعاتی خارجی با کار‌شناسان هسته‌ای ایران زمانی که آن‌ها در خارج از کشور در سفر بوده‌اند ارتباط برقرار کرده‌اند.

اصغر زارعان می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران با وجود ادامه مذاکرات، همچنان هدف اصلی جاسوسان خارجی می‌ماند.
اصغر زارعان می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران با وجود ادامه مذاکرات، همچنان هدف اصلی جاسوسان خارجی می‌ماند.

هرچند که به گفته این مقام هسته‌ای جمهوری اسلامی این کار‌شناسان در بازگشت به کشور مقام‌های مافوق خود را از این تماس‌ها مطلع کرده‌اند.

زارعان توضیحی در مورد تعداد تلاش‌ها برای جذب کار‌شناسان هسته‌ای ایران و کشوری که تماس‌ها در آن انجام گرفته است نداد.

معاون حفاظت و امنیت هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با نشان دادن قطعات و تجهیزات متعددی از جمله مودم و پمپ، به خبرنگاران آسوشیتدپرس گفت که این تجهیزات با هدف خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

او این تجهیزات را که در کشورهای غربی و آسیایی تولید شده است «تنها نمونه کوچکی از تلاش‌های خرابکارانه» کشورهای غربی نامید.

کار‌شناسان ایرانی همچنین به خبرنگاران، سیستم نظارتی لحظه‌به‌لحظه‌ای را نشان دادند که برای تشخیص نرم‌افزارهای مخرب و حملات سایبری در تاسیسات هسته‌ای به کار می‌رود. هر چند که توضیحی در مورد توانایی‌های آنها ارائه نکرده‌اند.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به انهدام یک پهپاد منتسب به اسرائیل توسط سپاه پاسدارن در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز، در ۲۴۰ کیلومتری جنوب تهران گفت «با در نظر گرفتن تسلط، مقاومت و هوشیاری که سیستم‌های دفاعی ما از خود نشان داده‌اند، هر شی در حال پروازی که قصد نزدیک شدن به پایگاه‌های هسته‌ای ما را داشته باشد، هدف قرار خواهد گرفت.»

او افزود: «ما با هیچ کس شوخی نداریم. از این پس آنان خواهند دید که پاسخ ما به چنین شوخی‌هایی جدی خواهد بود.»

آقای زارع پیش‌تر نیز از موارد «خرابکاری» در تاسیسات اتمی ایران خبر داده بود؛ از جمله در پایان سال گذشته که در مراسم بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های تخصصی مقابله با خرابکاری صنعتی، گفته بود دستگاه‌های امنیتی مواردی از «خرابکاری صنعتی» را شناسایی و خنثی کرده‌اند.

آمریکا و متحدانش نگران آن هستند که برنامه هسته‌ای ایران به این کشور امکان دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی بدهد. اما ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای‌اش برای مقاصد صلح آمیز، مانند تولید برق و تحقیقات پزشکی است.

ایران و گروه ۵+۱، سوم آذر سال گذشته به توافقی موقت در ژنو سوئیس دست یافتند که بر اساس آن بخشی از تحریم‌های ایران لغو شد و در مقابل، جمهوری اسلامی پاره‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق در آورد.

طرفین توافق کرده‌اند تا تا ۲۴ ماه نوامبر (سوم آذر ماه پیش‌رو) برای دست یابی به توافقی جامع برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

اصغر زارعان در عین حال می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران با وجود ادامه مذاکرات، همچنان هدف اصلی جاسوسان خارجی می‌ماند.

XS
SM
MD
LG