لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

یک مقام غربی: مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی ۲۷ شهریور برگزار می‌شود


یک مقام غربی به رادیو فردا گفت که دور بعدی مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ روز ۱۸ سپتامبر برابر با ۲۷ شهریور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود.

این نخستین دور مذاکرات تهران و قدرت‌های جهانی از اواخر تیر ماه و پس از توافق طرفین برای تمدید گفت‌وگوهای اتمی تا ماه آذر است در حالی که وزیر خارجه ایران به تازگی بار دیگر تاکید کرده است که نسبت به دستیابی به توافق جامع، «کاملا خوشبین» است.

محمدجواد ظریف که روز ۱۰ شهریور با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل دیدار داشت از «آمادگی و اراده سیاسی تمام طرف‌های مذاکره» برای رسیدن به توافق جامع اتمی سخن گفته بود.

ایران در فاصله یک ماه و نیم گذشته و پس از تمدید مذاکرات اتمی، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای را با اعضای گروه ۱+۵ داشت که از جمله آنها می‌توان به مذاکره با نمایندگان آمریکا اشاره کرد.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۲ شهریور به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته گزارشی درباره برنامه اتمی ایران منتشر خواهد کرد که نشان از آن دارد پیشرفت اندکی در جریان تحقیقات این سازمان از برنامه اتمی ایران به دست آمده است.

این گزارش تاکید می‌کند که ایران در مهلت تعیین شده، روز ۹ شهریور برابر آخر ماه اوت، نتوانسته است به پرسش‌هایی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن وجود دارد پاسخ بدهد.

رویترز می‌نویسد که مقامات غربی این امر را مانعی برای نتیجه دادن تلاش‌ها و دستیابی به توافق جامع اتمی می‌دانند و می‌گویند که ایران باید نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را درباره ماهیت برنامه اتمی خود رفع کند.

این خبرگزاری در ادامه عنوان می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این باره گزارش خود را پنج‌شنبه یا جمعه این هفته ‌به کشورهای عضو ارائه خواهد کرد.

به تازگی وزیر دفاع ایران تاکید کرده است که «هیچ دلیلی برای دسترسی مجدد» بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات پارچین وجود ندارد، تاسیساتی که ظن آن می‌رود جمهوری اسلامی در آن چاشنی‌های انفجاری سلاح هسته‌ای را آزمایش کرده است. ایران اما این اتهام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG