لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

در آستانه نشست ناتو، پوتین برای اوکراین طرح صلح ارائه کرد


در آستانه نشست سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی، در حالی‌که انتظار می‌رود فشارها بر مسکو در پی آنچه غرب «دخالت» در بحران اوکراین می‌نامد، افزایش یابد، رئیس‌جمهوری روسیه طرحی برای صلح در اوکراین ارائه کرد؛ اما نخست‌وزیر اوکراین این طرح را «انحراف افکار عمومی» توصیف کرده است.

ولادیمیر پوتین از هر دو طرف -نیروهای دولتی اوکراین و تجزیه‌طلبان هوادار روسیه- خواسته است تا سلاح خود را زمین بگذارند.

رئیس‌جمهوری روسیه که در مغولستان به سر می‌برد، از تجزیه‌طلبان خواسته است تا پیشروهای خود را در داخل خاک اوکراین متوقف کنند. او از نیروهای دولتی اوکراین نیز خواسته است از مناطقی که نبردها در آن جریان دارد، عقب بروند.

به گزارش شبکه خبری «راشا تودی»، رئیس‌جمهوری روسیه، ۱۲ شهریور، طرحی هفت‌ بندی ارائه کرده است که از دیگر موارد آن نظارت بین‌المللی برای آتش‌بس یا ایجاد دالانی انسانی در دونتسک و لوهانسک، برای انتقال کمک و پناهجویان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از گفت‌وگوی تلفنی میان پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است «دیدگاه‌های ما برای پایان دادن به نبردها، بسیار نزدیک است».

به گفته او، باور دارد که تجزیه‌طلبان و دولت اوکراین می‌توانند در مذاکرات برنامه‌ریزی شده برای روز جمعه در مینسک، بلاروس، به توافق برسند.

با وجود تازه‌ترین گفته‌ها، همه به اندازه رئیس‌جمهوری روسیه خوشبین نیستند؛ به ویژه که طرح‌های پیشین فرجامی نیافته، آتش‌بس‌ یک طرفه دولت اوکراین پایانی بی‌نتیجه داشته و دور بدتری از خشونت‌ها در پی آن آغاز شده است.

آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، می‌گوید «نقشه واقعی پوتین، خراب کردن اوکراین و بازگرداندن اتحاد جماهیر شوروی است».

به گزاری خبرگزاری فرانسه، او گفته است، «طرح صلح» پوتین، «برای منحرف کردن توجه افکار عمومی است».

از سوی دیگر خبرگزاری اینترفاکس نیز از قول آندری پورگین، رهبر شورشیان دونتسک، می‌گوید «آتش‌بس به معنی توافق صلح نیست».

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته است «زود است که بتوان گفت معنی آتش‌بس چیست».

به گفته رئیس‌جمهوری ایالات متحده، «موقعیتی هست، بگذارید ببینیم دنباله‌ای خواهد داشت».

باراک اوباما، این‌ها را در دیدار خود از استونی، کشوری که سابقه عضو شوروی بوده و اکنون به عنوان کشور مستقل اروپایی، عضو تازه پیمان آتلانتیک شمالی‌ست، گفته است.

دیداری نمادین که بار دیگر تاکیدی بر حمایت ناتو از اعضای خود، به ویژه کشورهای کرانه بالتیک، و شرق اروپا ارزیابی شده است.

رئیس جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور، در دیدار با رئیس‌جمهوری استونی، گفت «آمریکا به دفاع از کشورهای عضو ناتو متعهد است».

اعضای پیمان آتلانتیک شمالی در ولز، بریتانیا، از روز پنج‌شنبه نشستی دو روزه خواهند داشت و انتظار می‌رود، بحران و اوکراین و موضوع روسیه از مهم‌ترین مسائل آن باشد.

در عین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از یک مقام دولتی بریتانیایی، قرار است آقای پوروشنکو در آستانه نشست گزارشی از اوضاع کشورش به رئیس‌جمهوری آمریکا، نخست‌وزیر بریتانیا و صدر اعظم آلمان بدهد.

XS
SM
MD
LG