لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

«بارش در ۱۸ استان ایران ۲۰ درصد کاهش داشته است»


ایران در منطقه خشک آب‌وهوایی قرار دارد علاوه بر آن طی سال جاری با بحران آب نیز روبه‌رو شده است
ایران در منطقه خشک آب‌وهوایی قرار دارد علاوه بر آن طی سال جاری با بحران آب نیز روبه‌رو شده است

رئیس سازمان هواشناسی ایران، می‌گوید ۱۸ استان ایران با افت شدید بارش روبه‌رو هستند و کاهش بارندگی در آنها در دوره آماری بلندمدت، بالغ بر ۲۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، دادود پرهیزکار، رئیس سازمان هواشناسی ایران، روز چهارشنبه، ۱۲ شهریور ماه، استان‌هایی که با افت شدید بارش باران روبه‌رو هستند را از جمله تهران، البرز، استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و اصفهان عنوان کرده است.

در این میان استان البرز با ۴۲ درصد کاهش بارندگی، با شدیدترین افت در دوره آماری بلندمدت روبه‌رو است.

پیشتر در آغاز سال جاری خورشیدی، آمار سازمان هواشناسی از کاهش ۲۸ درصدی بارش باران در تهران در دراز مدت حکایت داشته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور می‌گوید پیش‌بینی شده است که در پاییز پیش‌رو وضعیت بارندگی در ایران به حد متعادل و طبیعی برسد، اما در این مدت میانگین دما، بیشتر از میانگین طبیعی پیش‌بینی شده است.

دمای هوا به طور کلی در مقایسه با دوره آماری بلندمدت به جز نوارهای غربی، جنوبی و جنوب شرقی، در بقیه نقاط ایران، «یک درجه بیش از حد نرمال» بوده است.

طی هفته‌های گذشته کمبود آب چندین استان ایران را با «وضعیت قرمز» روبه‌رو کرده است.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب‌ و فاضلاب، نهم شهریور ماه با اعلام اینکه «ایران در یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی قرار گرفته است»، از بحرانی شدن وضع آب در ١٢ کلانشهر از جمله تهران خبر داده بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز در ادریبهشت‌ماه ۹۳ گفته بود، میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی‌ترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد.

گروهی از کارشناسان می‌گویند علاوه کم‌آبی، آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌ها و مراتع ایران، بسیاری از بخش‌های سرسبز ایران نیز «به دلیل بی‌توجهی» با خطر خشک شدن روبه‌رو هستند.

XS
SM
MD
LG