لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

آمریکا در تلاش برای تشکیل «هسته ائتلافی» برای جنگ با خلافت اسلامی


رهبران آمریکا، بریتانیا و دبیرکل ناتو به رژه هواپیماهای جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نگاه می‌کنند.
رهبران آمریکا، بریتانیا و دبیرکل ناتو به رژه هواپیماهای جنگی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی نگاه می‌کنند.

دو روز پس از انتشار ویدئوی سر بریدن دومین آمریکایی، وزیر امور خارجه ايالات متحده آمريکا روز جمعه اعلام کرد که در تلاش برای تشکیل یک «هسته ائتلافی» برای جنگ با خلافت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه، ۱۴ شهريور، در نشست با مقام‌های ارشد ۱۰ کشور جهان در ولز اعلام کرد: «ما بايد به گونه‌ای به آنها [خلافت اسلامی] حمله کنيم که مانع تصرف سرزمين‌های ديگر توسط آنها شويم.»

آقای کری در عين حال که بر تقويت ديگر کشورهای منطقه که مخالف خلافت اسلامی‌اند نيز تاکيد کرده و نامی از اين کشورها نبرده، بر این امر نیز تاکید کرده است که قرار نیست از نیروی زمینی برای نبرد با جنگجويان اسلام‌گرای افراطی استفاده شود.

وزير امور خارجه آمريکا تاکيد کرده است که «پوتين سربازان بر روی زمين، خط قرمز همه است.»

اين جلسه با حضور وزرای دفاع و خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، کانادا، استراليا، ترکيه، ايتاليا، لهستان و دانمارک در حاشيه آخرين روز نشست رهبران سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) برگزار شد.

چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا، نيز در همين جلسه گفته است که اين ۱۰ کشور «ائتلاف اصلی» نبرد عليه خلافت اسلامی‌اند.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه، ۱۲ شهريور، گفته بود که به دنبال تشکيل ائتلافی برای «سرکوبی و نابودی» گروه خلافت اسلامی است.

آمريکا چند هفته است که حملات هوايی خود عليه مواضع و نيروهای خلافت اسلامی در عراق را آغاز کرده و اعلام کرده که پروازهای شناسايی‌اش بر فراز سوريه را نيز آغاز می‌کند تا امکان اقدام عليه خلافت اسلامی در اين کشور را هم داشته باشد.

چگونگی مقابله با شبه نظاميان بسيار خشن اسلام‌گرا که در ماه‌های اخير بخش‌های وسيعی از خاک عراق و سوريه را تصرف کرده‌اند، يکی از محورهای نشست اخير ناتو بود.

خلافت اسلامی در هفته‌های اخير سر دو خبرنگار آمريکايی را در واکنش به حمله هوايی آمريکا به مواضع و نيروهای اين گروه، از بدن جدا کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG