لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

نخستین حمله هوایی آمریکا در حمایت از قبایل سنی عراق


شبه‌نظامیان قبایل سنی عراق در منطقه حدیثه در حال درگیری با نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی
شبه‌نظامیان قبایل سنی عراق در منطقه حدیثه در حال درگیری با نیروهای حکومت خودخوانده اسلامی

ايالات متحده آمريکا نخستين حمله هوايی خود را عليه مواضع گروه «حکومت اسلامی» در نزدیکی سد حدیثه در استان سنی‌نشین انبار عراق انجام داده است.

به گزارش يکشنبه ۱۶ شهريور خبرگزاری فرانسه، فرماندهی مرکزی نيروهای مسلح آمريکا اعلام کرده است که اين حمله هوايی به درخواست دولت عراق و با هدف حمايت از نيروهای امنيتی اين کشور و قبايل سنی که از سد حديثه حفاظت می‌کنند، صورت گرفته است.

سد حديثه بر روی رودخانه فرات و در استان سنی‌نشين انبار قرار دارد و از بزرگترين سدهای عراق است.

دريادار جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) نيز در اطلاعيه‌ای تاکيد کرده است که «اين حمله برای جلوگيری از تهديد بيشتر امنيت سد حديثه انجام و باعث شد تا کنترل اين سد با پشتيبانی قبايل سنی همچنان در اختيار نيروهای امنيتی عراق باقی بماند.»

آقای کربی افزوده است که از دست دادن کنترل سد حديثه، امکان انهدام آن توسط نيروهای حکومت اسلامی را به دنبال داشت که اين مسئله می‌توانست شهروندان عراقی و آمريکايی در بغداد و اطراف آن را با خطر سيل مواجه کند.»

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که اين نخستين حمله هوايی آمريکا در حمايت از قبايل مسلح سنی عراق از زمان آغاز حملات هوايی عليه نيروها و مواضع حکومت اسلامی در اين کشور است.

ظریف: آمریکا در مبارزه با داعش جدی نیست

با وجود اين، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در همین روز آمريکا را متهم کرد که «تا به امروز در مبارزه با داعش جدی نبوده‌است.»

گروه «حکومت اسلامی» پیش از این داعش، به معنی دولت اسلامی عراق و شام نامیده می‌شد.

آقای ظريف، صبح يکشنبه ۱۶ شهريور، در گفت‌وگو با شبکه سه تلويزيون جمهوری اسلامی، گفته است که جدی نبودن آمريکايی‌ها به علت «مواضع دوگانه» آنهاست.

وزير امور خارجه ايران، آمريکا را متهم کرده است که «مدت‌ها به اشکال مختلف از داعش در سوريه حمايت می‌کردند و الان نمی‌دانند با شعارهايی که خودشان مطرح کردند، چه‌کار کنند.»

اين انتقادات محمدجواد ظریف در حالی مطرح می‌شود که ايالات متحده آمريکا علاوه بر حملات هوايی عليه گروه «حکومت اسلامی» در عراق، از آغاز پروازهای شناسايی بر فراز سوريه برای مقابله با اين گروه نيز خبر داده و از سوی ديگر رهبری ائتلاف بين‌المللی برای حمله به حکومت اسلامی را هم بر عهده گرفته است.

باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، جمعه ۱۴ شهريور و در آخرين روز نشست رهبران ناتو در بريتانيا، اعلام کرد که متحدان کليدی واشنگتن در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) آماده پيوستن به اين کشور برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» در عراق هستند.

آقای اوباما تاکيد کرد که «واشينگتن همان گونه که به جنگ با شبه نظاميان القاعده که حمله تروريستی يازده سپتامبر را انجام داده بودند، رفت، اين حرکت را نيز نابود خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG