لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

نهایی شدن طرح مقابله با «ازدواج سفید» در ایران


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران از نهایی شدن طرح «اعتلای خانواده پایدار» برای مقابله با «ازدواج سفید» خبر داد و گفت که این طرح براساس سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی تهیه شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیاوش شهریور، گفت که درباره «ازدواج سفید» در ایران، بزرگ‌نمایی شده و در عین حال یادآور شد که دراین باره آماری در اختیار ندارد.

وی تعداد «ازدواج‌های سفید» را محدود و معدود خواند و افزود: «به این نحوه آشکار و تندی که در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود نیست، اما همین میزان محدود هم باید با کار فرهنگی و با رویکرد اجتماعی مقابله شود.»

در ماه‌های گذشته برخی رسانه‌های ایران از افزایش «ازدواج سفید» که به «هم‌باشی» نیز معروف است و به معنای زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی در یک خانه است، خبر داده‌اند.

روزنامه جهان صنعت ۲۵ مرداد، در گزارشی از «افزایش همخانگی مجردهای غریبه» و «زندگی سفید» در تهران خبر داده و آن را یک «ضرورت اقتصادی موقتی برای گذران زندگی» توصیف کرده بود.

این در حالی است که، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، ۳۱ مرداد، به تغییر سبک زندگی و عرفی شدن این نوع از ازدواج اشاره کرده بود.

مرتضی میرباقری گفته بود: «رابطه ثبت نشده و بدون قاعده زن و مرد از گذشته به این شکل وجود داشته‌است، اما در حال حاضر این موضوع شکل عرفی به خود گرفته، ولی هنوز در کشور ما فراگیر نشده‌است.»

خبرگزاری ایسنا نیز ۱۶ تیر ماه در گزارشی، نظرات تعدادی از جامعه‌شناسان درباره «ازدواج سفید» را منعکس کرده بود.

امیدعلی احمدی، جامعه‌شناس به این خبرگزاری گفته بود که این ازدواج در غرب رایج است و با اصطلاح «هم‌باشی» نیز شناخته می‌شود.

روزنامه ابتکار نیز ۱۶ اردیبهشت، در گزارشی، مشکلات مالی، محک زدن رابطه، نداشتن اعتقاد به ازدواج و هزینه بالای مسکن را از جمله دلایل ترجیح «ازدواج سفید» به ازدواج رسمی ذکر کرده بود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تهران «ازدواج سفید» را یک «نگاه وارداتی» خواند و گفت که این ازدواج نمی‌تواند آرامش و سلامت را برای خانواده‌های ایرانی به همراه داشته باشد.

وی همچنین از نهایی شدن طرح «اعتلای خانواده پایدار» و ارائه این طرح به شورای برنامه‌ریزی استان تهران خبر داد.

به گفته مدیرکل امور اجتماعی استانداری تهران، این طرح براساس سیاست‌های جمعیتی ابلاغ شده از سوی رهبر جمهوری اسلامی برای افزایش نرخ زاد و ولد، افزایش نرخ ازدواج و بسترسازی برای ازدواج آسان تهیه شده‌است.

در «سیاست‌های کلی جمعیت» که ۳۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۳ توسط رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شد، بر کاهش سن ازدواج و افزایش فرزندآوری تاکید شده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، پیش از این بارها بر افزایش جمعیت ایران تاکید کرده‌است. وی روز پنج‌شنبه ۱۳ شهریور، تاکید کرد که از نظر او، افزایش جمعیت، «موضوعی مهم» برای اقتدار ملی است.

دولت و مجلس ایران پیش از این اقدامات مختلفی برای تشویق جوانان به ازدواج انجام داده‌اند، از جمله، نمایندگان مجلس، ۴ شهریور، با یک فوریت طرح برداشت ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات ازدواج موافقت کردند.

با وجود این اقدامات، مسئولان جمهوری اسلامی همچنان از کاهش آمار ازدواج جوانان ابراز نگرانی می‌کنند.

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه‌شنبه ۱۱ شهریور، افزایش سن ازدواج و کاهش جمعیت را ناشی از تغییر سبک زندگی دانسته و گفته بود که تغییر سبک زندگی «جزء اهداف کلان آمریکاست.»

XS
SM
MD
LG