لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۵

خاتمی: روحانی نمی تواند واقعيت ها را يک شبه عوض کند


محمد خاتمی، رييس جمهوری اسبق ايران، گفته است، برخی از جريان های سياسی حيات شان در تداوم «فضای امنيتی» در ايران است و حسن روحانی، رييس جمهوری ايران نيز نمی توانند اين «واقعيت ها» را يک شبه تغيير دهد.

به گزارش روز يکشنبه ۱۶ شهريور ماه وب سايت شخصی رييس جمهور اسبق ايران، وی در ديدار با اعضای انجمن «فرهنگ و سياست» دانشگاه های شيراز و علامه طباطبايی گفته است: ما معتقد بوديم بايد فضای امنيتی به فضای سياسی تبديل شود و زندانی سياسی نداشته باشيم و سخت گيری ها و حصرها برداشته شود اما برخی جرياناتی هستند که حيات خود را در تداوم اين فضای امنيتی می بينند و آقای روحانی هم نمی توانند واقعيت ها را يک شبه عوض کنند.»

اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۹۲ با کناره گيری محمدرضا عارف يکی ازکانديدا های اين جريان، از حسن روحانی حمايت کردند. يکی از خواسته های اصلاح طلبان پايان دادن به حصرزهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی و همچنين زندانيان سياسی بود. مساله ای که تاکنون محقق نشده است.

محمد خاتمی در ادامه تصريح کرده است:« اگر ما ببينيم اين دولت راه خود را گم نکرده است و نسبت به روال خود تعهد دارد بايد حمايت کنيم و سعی کنيم موفق باشد و مشکلاتش را درک کنيم.»

طبق اين گزارش، رييس اسبق ايران در مجموع دولت روحانی را دولت موفقی خوانده و با بيان اينکه عقبگردی در مواضع روحانی نمی بيند،تصريح کرده است: البته مشکلاتی وجود دارد و در عملکرد همه دولت ها اين مشکلات وجود دارد و نمی توان انتظار داشت که دولت بی عيب باشد.

محمد خاتمی گفته است: ما در انتخابات شرکت نکرديم که دوستان ما روی کار بيايند بلکه نظر ما اين بود که روال ها و رويکردهای نادرست اصلاح شود و بحمدالله دولت و رييس جمهوری داريم که رويکرد خوبی دارد.

وی همچنين با اشاره به « ستم هايی که طی سال های گذشته بر جريان اصلاح طلبی رفته است»، گفته است: «استراتژی ما تعامل است؛ تعامل با حاکميت و حتی جريان های مخالف با حفظ هويت. گوشزد من به دوستانی است که با رويکرد تعاملی ايراد و اعتراض دارند؛ اين تعامل به معنی توبه از هويت خود نيست. »

محمد خاتمی اضافه کرده است:«هويت ما اسلام خواهی –بخصوص حاکميت عدالت و اخلاق در جامعه -و جمهوری خواهی –يعنی حاکميت رای و رضايت مردم در جامعه- است و اگر گفته شود که شرط فعاليت اين است که از حق و رای مردم دفاع نکنيد و اگر ظلمی به دانشجو و مردم و استادی رفت، سکوت کنيد و اين پذيرفته شود، ديگر اين هويت از بين می رود. تعامل با حفظ هويت را بايد مبنای عمل قرار دهيم و اميدوار به رشد جامعه باشيم.»

بسياری از اصولگرايان، از محمد خاتمی در کنار ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان يکی از رهبران اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ياد می کنند.

در تیرماه سال جاری پيش ۱۰ نماينده مجلس ايران در تذکری به مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری ايران، خواستار «اجرای حکم ممنوع‌التصوير، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البيان بودن محمد خاتمی توسط قوه قضائيه شدند.»

XS
SM
MD
LG