لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

گزارش دولت هلند از علت سقوط هواپیمای مالزیایی در شرق اوکراین


بازمانده بدنه هواپیمای خطوط مالزی که در شرق اوکراین سقوط کرد
بازمانده بدنه هواپیمای خطوط مالزی که در شرق اوکراین سقوط کرد

گزارش تازه دولت هلند در مورد هواپیمای سرنگون‌شده مالزی می‌نویسد که این هواپیما در حین پرواز بر فراز منطقه تحت کنترل شورشیان اوکراین، بر اثر اصابت شمار زیادی «شیء پرسرعت» تکه‌تکه شده و سقوط کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گزارش اولیه گروه تحقیقاتی هلند در این باره می‌نویسد که «پرواز ام‌اچ۱۷ خط هوایی مالزی در هوا قطعه قطعه شده که این احتمالا نتیجه خسارتی بوده که برخورد تعداد زیادی شیء با انرژی بالا از بیرون به بدنه هواپیما وارد آورده است».

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی روز پنج‌شنبه، ۲۶ تیر، از آمستردام عازم کوآلالامپور بود که در شرق اوکراین سقوط کرد.

همه ۲۹۸ سرنشین این پرواز که بخش اعظم آنها از شهروندان هلند بودند کشته شدند و این موضوع به بحرانی تازه در روابط غرب و روسیه تبدیل شده که خواهان همکاری مسکو برای کشف حقیقت هستند.

گزارش تازه گروه تحقیقاتی هلندی می‌گوید که مکالمات ثبت‌شده خلبان و خدمه این پرواز نشان می‌دهد که سقوط این هواپیما بر اثر عیب فنی یا شرایط اضطراری رخ نداده و پرواز تا زمان برخورد اشیای یادشده به حالت عادی خود ادامه داشته است.

گروه تحقیقاتی هلندی گزارش خود را بر اساس جعبه سیاه هواپیما، اطلاعات برج مراقبت، تصاویر ماهواره‌ای و راداری و تحقیقات میدانی در محل سقوط تنظیم کرده‌ است.

پیگرد قضایی مسببین سقوط این هواپیما توسط دولت هلند و یازده کشور دیگری که در این هواپیما مسافر داشتند انجام خواهد شد.

روز هشتم سپتامبر شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی در گزارشی که بر اساس گفت‌وگو با شاهدان عینی ارائه داد گفت که هواپیمای پرواز «ام‌اچ۱۷» بر اثر شلیک راکت‌های «بوک» توسط «سربازان روس» سرنگون شده‌ است.

به گزارش بی‌بی‌سی، سه شاهد عینی، مستقل از یکدیگر، گفته‌اند که خدمه تاسیسات موشکی که راکت از آن شلیک شده «سربازان روس» بودند و افسر مسئول آنها نیز «با لهجه مسکو» سخن می‌گفته‌ است.

پیش از این نیز منابع مختلف از سقوط پرواز یادشده توسط راکت بسیار پیشرفته روسی «بوک» گزارش داده‌اند و آمریکا نیز می‌گوید که در تائید این موضوع اسنادی در دست دارد.

XS
SM
MD
LG