لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

مرکز آمار: جمعیت ایران در سال ۹۵ به ۸۰ میلیون می‌رسد


تازه‌ترین برآورد مرکز آمار ایران حاکی از آن است که جمعیت کشور در حال حاضر بیش از ۷۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است و سال ۹۵ خورشیدی به ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور، در توضیح «آمار لحظه‌ای» مرکز آمار ایران گزارش داد که مرکز آمار می‌تواند جمعیت کشور را بر اساس فرمول‌های خاص به صورت لحظه‌ای برآورد و اعلام کند.

محاسبه جمعیت ایران بر اساس رابطه رشد صورت می‎گیرد که در آن جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۰ و رشد جمعیت سالانه کشور دخیل است.

بر پایه سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ نرخ رشد جمعیت کشور حدود یک و نیم درصد است که پس از انجام هر سرشماری نرخ رشد پیش‌بینی تجدیدنظر می‌شود.

بر اساس آخرین برآورد مرکز آمار ایران جمعیت کشور در روز سه‌شنبه برابر با ۷۷ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۸۹۰ نفر گزارش شد.

این در حالی است که برآوردهای مرکز آمار نشان می‌دهد که تا پایان سال ۱۳۹۳ جمعیت کشور به حدود ۷۷ میلیون و ۸۵۶ نفر می‌رسد، در عین حال که پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند، جمعیت هر ساله با رشد یک میلیونی در نهایت در سال ۹۵ به مرز ۸۰ میلیون نفر نیز برسد.

رئیس سازمان ثبت احوال ایران پیشتر اعلام کرده بود که جمعیت جوان ایران در یک پنجره طلایی قرار دارد و این جمعیت آماده اشتغال، کار و فعالیت‌های توسعه‌ای است.

این در شرایطی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای نخستین بار در میانه‌های سال ۹۲ به تندی از سیاست‌های کنترل جمعیت انتقاد کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای از آن پس به صورت مرتب در سخرانی‌های خود تاکید کرده که از نظر او، افزایش جمعیت، «موضوعی مهم» برای اقتدار جمهوری اسلامی است و ایران باید دست‌کم ۱۵۰ میلیون تن جمعیت داشته باشد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، نیز بارها اعلام کرد که ایران ظرفیت جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری را دارد.

موضوع افزایش جمعیت ایران پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و دولت ایران پیگیری شد و به تصویب و ابلاغ سیاست‌هایی خاص برای افزایش زاد و ولد در ایران انجامید.

XS
SM
MD
LG