لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

کری: ایران هم می‌تواند در اقدام جهانی علیه «داعش» نقش داشته باشد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ۲۸ شهریور ماه، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی، تنها یک ائتلاف نظامی نیست و ایران هم می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

جان کری مدیریت جلسه شورای امنیت را بر عهده داشت و موضوع اصلی دیدار نیز به افراطیون اسلام‌گرایی که کنترل بخش‌هایی از سوریه و عراق را در دست دارند، مربوط می‌شد.

آقای کری گفته است «ائتلافی که می‌خواهد داعش را نابود کند، در اصل تنها، و حتی در درجه اول، نظامی نیست».

به گفته او چنین ائتلافی باید «جامع و دربرگیرنده همکاری‌های نزدیک در زمینه‌های گوناگون باشد».

وزیر خارجه آمریکا افزوده است «برای تقریبا همه کشورها نقشی وجود دارد، از جمله ایران».

پیشتر آمریکا همکاری با ایران را در عراق علیه گروه حکومت اسلامی رد کرد بود. مقام‌های ایرانی نیز واکنشی مشابهی نشان داده بودند.

با وجود آنکه گزارش‌ها حکایت از خواست فرانسه برای دعوت از ایران به نشست بین‌المللی ائتلاف در پاریس داشت، اما وزیر خارجه آمریکا حضور ایران در این گردهمایی را به دلیل حمایت تهران از حکومت سوریه، نامناسب عنوان کرده بود.

معاون وزیر خارجه ایران نیز پس از انتشار این خبرها اعلام کرد تهران علاقه‌ای به حضور در آن ندارد.

در همان زمان عراق از اینکه ایران در نشست حضور ندارد، ابراز تاسف کرده بود.

موضوع ائتلاف و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه داشته است.

اخیرا حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز ائتلاف بین‌المللی علیه «حکومت اسلامی» را به دلیل حضور کسانی که، او آنها را پدیدآورندگان و حامیان مالی داعش نامیده، «مضحک» خوانده است.

در ۱۶ سپتامبر، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، گفته بود «ما حاضر به گفت‌وگو با ایرانی‌ها در مورد آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، هستیم، ولی هماهنگی و تبادل اطلاعات نمی‌کنیم».

طی هفته‌های گذشته آمریکا دست به حملاتی هوایی علیه مواضع، نفرات و ادوات شبه‌نظامیان حکومت اسلامی زده است. نیروهای عراقی، پیش‌مرگه‌های کرد و شبه‌نظامیان وفادار به دولت نیز در نبردهای زمینی با این گروه درگیر شده‌اند.

ایران در این نبردها به دولت عراق و نیروهای کرد کمک می‌کند.

روز گذشته یک مقام رسمی آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته بود معاونان وزارت خارجه ایالات متحده و ایران، که روز پنج‌شنبه دیدار داشته‌اند، در مورد نشست روز جمعه وزیران خارجه اعضای شورای امنیت که جان کری مدیریت آن را برعهده داشت و مبارزه با حکومت اسلامی موضوع اصلی آن بود، «گفت‌وگو کرده‌اند».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، پس از نشست شورای امنیت، به خبرنگاران گفت ایران بر سر «حکومت اسلامی» با آمریکا چانه‌زنی نکرده است.

با وجود آنکه ایران و آمریکا هر دو از حامیان دولت عراق به شمار می‌روند، اما در مورد سوریه، دیگر کشوری که گروه حکومت اسلامی بخش‌های زیادی از آن را تحت کنترل دارد، واشینگتن مخالف دولت و تهران متحد آن است.

XS
SM
MD
LG