لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

مشاور ارشد روحانی: زورمان به قرارگاه خاتم‌الانبیا نمی‌رسد


اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران
اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ایران ضمن انتقاد از قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران به دلیل «جذب نکردن» فاینانس خارجی برای پروژه پل خلیج فارسِ جزیره قشم علیرغم «ادعای» مطرح شده در زمان مناقصه گفت که «زورمان به قرارگاه خاتم نمی‌رسد.»

وی همچنین گفت که این پروژه که بنا بوده سال ۹۲ به بهره‌برداری برسد، در زمان تحویل به دولت جدید تنها ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، اکبر ترکان، مشاور ارشد رئیس جمهور، یک‌شنبه ۳۰ شهریور، با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم‌الانبیا با «ادعای» جذب فاینانس توانسته در مناقصه پل خلیج فارس جزیره قشم برنده شود، افزود: «وقتی قرارگاه خاتم جذب فاینانس خارجی را بر عهده گرفت، بسیاری از رقبا که توانایی جذب فاینانس را نداشتند، حذف شدند و قرارگاه برنده شد.»

به گفته آقای ترکان، قرارگاه خاتم‌الانبیا این پروژه را به صورت EPCF برعهده گرفته که بر این اساس باید ضمن طراحی، تأمین مالی و فاینانس پروژه را هم انجام دهد.

براساس گزارش‌ها پل خلیج فارس جزیره قشم بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که سازمان مناطق آزاد مجری آن شده‌است.

این پروژه در یک طرح ۸۶۰ میلیون یورویی شامل پروژه‌هایی چون ساخت راه آهن و بزرگ راه اتصالی بندر عباس به قشم و توسعه بندر کاوه دراین جزیره است.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، دولت در موعد مقرر سهم خود را برای ساخت این پروژه به پیمانکار پرداخت کرده‌است.

وی با اشاره به هزینه ۸۶۰ میلیون یورویی پیش‌بینی شده برای این پروژه گفت که این هزینه امروز معادل ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ قرارگاه خاتم‌الانبیا ۱۸۰ میلیارد تومان یعنی ۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری لازم را هزینه کرده‌است.

آقای ترکان گفت: «قرارگاه خاتم برای این پروژه یک ۱۵۰ میلیارد تومان و یک ۳۰ میلیارد تومان، سهم دولت از فاینانس را گرفت و خرج کرد و حالا که باید پول فاینانس بیاورد، می‌گوید نمی‌توانم.»

اسفندیار حیدری پور، مدیر عامل سابق سازمان منطقه آزاد قشم، یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ وعده داده بود که پروژه پل خلیج فارسِ جزیره قشم ظرف ۲۹ ماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

آقای ترکان اتمام این پروژه تا پایان عمر دولت قبل را «تعارف و آرزوهای» این دولت دانست و گفت که در زمان تحویل این پروژه به دولت جدید، برای آن تنها ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه شده بوده و این پروژه ۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌است.

وی ادامه داد: «ما هم در این مدت نتوانستیم به پیشرفت پروژه سرعت ببخشیم چراکه... فاینانس را باید پیمانکار بیاورد و پیمانکار هم قرارگاه خاتم است که زورش زیاد است و ما هم زورمان به قرارگاه خاتم نمی‌رسد.»

قرارگاه خاتم‌الانبیا سال ۱۳۶۸ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تأسیس شد و براساس گزارش‌های پیشین سپاه به کمیسیون بودجه مجلس، ۸۱۲ شرکت ثبت شده در ایران و خارج از کشور دارد.

براساس گزارش‌ها بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیربنایی ایران در حوزه‌های مختلف از انرژی، مخابرات، راه و ترابری و سدسازی در سال‌های گذشته با موافقت دولت و با ترک تشریفات مناقصه به این قرارگاه واگذار شده‌است.

شهرداری تهران نیز سوم خرداد یک تفاهم ۲۰ هزار میلیارد تومانی با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد کرد که طبق مفاد این تفاهم‌نامه، قرار است از سوی شهرداری تهران، در چهار سال آینده ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۰ هزار میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بابت اجرای پروژه‌های عمرانی به این قرارگاه واگذار شود.

XS
SM
MD
LG