لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

ادامه حملات آمریکا به «حکومت اسلامی» در سوریه و عراق


تصویر ویدئویی اعضای گروه «حکومت اسلامی» را نشان می‌دهد.
تصویر ویدئویی اعضای گروه «حکومت اسلامی» را نشان می‌دهد.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده از دور تازه‌ای از حملات هوایی علیه افراطیون اسلام‌گرا در سوریه در دومین روز از زمان آغاز این حملات، و نیز انجام حملاتی علیه آنها در عراق خبر داده است. همزمان پناهجویان از افزایش حملات «حکومت اسلامی» در مناطق شمالی سوریه خبر داده‌اند.

بنا بر بیانیه واحد نظامی «فرماندهی مرکزی ایالات متحده» در روز دوم مهر ماه، یک حمله در مناطق شمال غربی سوریه انجام شده است. چهار حمله نیز در عراق انجام شده است.

در عین حال به گفته این واحد از ارتش آمریکا در شامگاه چهارشنبه در حملاتی که جنگنده‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز در آن شرکت داشتند، چندین پالایشگاه کوچک در سوریه که برای داعش درآمدزایی می‌کردند هدف قرار گرفته‌اند.

وزارت دفاع آمریکا نیز از حمله به موضعی از افراطیون در نزدیکی مرز عراق خبر داده است.

حملات تازه در حالی انجام می‌شود که به گزارش خبرگزاری‌ها پیکارجویان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی» بر شدت یورش‌های خود در مناطق کردنشین در نزدیکی مرز ترکیه افزوده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول پناهجویانی که از محل سکونت خود گریخته‌اند، از به آتش‌کشیده شدن شهرها و بریدن سر غیرنظامیان به دست «حکومت اسلامی» خبر داده‌اند.

شبکه الجزیره از قول فعالان در سوریه می‌گوید حملات هوایی بیشتری در اطراف منطقه کوبانی انجام شده است.

خبرگزاری رویترز نیز از قول کردهای سوریه می‌گوید شبه‌نظامیان حکومت اسلامی در واکنش به حملات آمریکا، بر شدت حملات خود در نزدیکی مرز آن کشور با ترکیه افزوده‌اند.

منطقه کوبانی محل درگیری‌های شدید میان شبه‌نظامیان حکومت اسلامی و کردهای سوری است که در تلاش برای دفاع از آن هستند. در پایان شهریور ماه یکی از فرماندهان کرد گفته بود شبه‌نظامیان اسلام‌گرا خود را به چند کیلومتری کوبانی رسانده‌اند.

در عین حال ده‌ها هزار تن از مردم این منطقه به سوی مرز ترکیه گریخته‌اند.

حملات هوایی روز چهارشنبه، دومین از این دست در سوریه است.

در بیش از ۲۰۰ حمله انجام شده در آغاز عملیات تازه آمریکا و متحدانش، نقاط، و گروه‌های مختلف اسلام‌گرا هدف قرار گرفته‌اند. بیش از یک ماه است که حملات مشابهی در عراق در جریان است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه شنبه گفته بود که جنگ علیه گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت و افزود که در این مسیر حتی ائتلاف بزرگتری را شکل خواهد داد.

او در سخنانی در نشست عمومی سازمان ملل نیز گفت «تنها زبانی که قاتلانی مانند این‌ها می‌فهمند، زبان زور است. بنا بر این ایالات متحده با ائتلافی بزرگ‌تر همکاری خواهد کرد تا 'شبکه مرگ' را نابود کند».

پس از این سخنان شورای امنیت سازمان ملل نیز در نشستی با طرح او برای مقابله با جریان پیکارجویان خارجی به کشورهای جهان موافقت کرد.

قطع‌نامه‌ای الزام‌آور که هدف از آن جلوگیری از مسافرت پیکارجویان به کشورهای دیگر برای جنگیدن همراه گروه‌های افراطی، استخدام و تهیه منابع مالی برای این گروه‌ها است.

XS
SM
MD
LG