لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

سازمان ملل ماموریت ویژه‌ای را برای مبارزه با ابولا آغاز کرد


سازمان ملل متحد با هشدار یک مقام ارشد آن در مورد احتمال انتقال ویروس مرگبار ابولا از طریق هوا، در صورت مبارزه نکردن فوری با آن، از روز پنج‌شنبه اجرای ماموریتی تازه را برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری و مهار آن آغاز کرد.

آنتونی بنبری، رئیس «ماموریت ملل متحد برای واکنشی فوری به ابولا» (UNMEER) فعالیت خود را با سفر به سه کشور غرب آفریقا که بیشتر از هر جایی در این قاره تحت تهدید قرار دارند، آغاز کرده است.

این نماینده ارشد ملل متحد نخست به لیبریا سفر کرده؛ جایی که بیشترین شمار قربانیان در آن ثبت شده است. گینه و سیرالئون، دیگر کشورهای غرب آفریقا با شمار بالای مبتلایان هستند.

خبرگزاری فرانسه از قول آقای بنبری نقل کرده است «تنها راهی که ما برای خاتمه دادن به این بحران داریم، این است که به هر یک از موارد آن پایان دهیم، تا ویروس به دیگران انتقال پیدا نکند، و زمانی‌که این مهم حاصل شد، ماموریت انجام شده است».

آقای بنبری در گفت‌وگویی با روزنامه «تلگراف»، در مورد احتمال انتقال ویروس از طریق هوا هشدار داده است؛ «این یک کابوس است، احتمال آن کم است، ولی نمی‌توان آن را نادیده گرفت».

سازمان ملل قرار است به ارائه آموزش در این مورد نیز بپردازد. در عین حال کمک‌هایی را به کشورهای همسایه مراکز اصلی شیوع ابولا، برای واکنش فوری ارائه می‌کند تا بتوانند، در صورت نیاز، در برابر ویروس از خود دفاع کنند.

نماینده سازمان ملل به خبرنگاران گفته است هر چه زودتر به این بحران خاتمه داده شود، برای همگان بهتر است؛ «امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیافتد، چون در آن صورت شمار کم‌تری قربانی [بیماری] خواهند شد.»

آنتونی بنبری روز جمعه به سیرالئون رفت و روز یک‌شنبه به گینه سفر می‌کند.

ده‌ها نفر در آمریکا تحت نظارت پزشکی

نخستین مورد ابولا در خارج از قاره آفریقا، در ایالات متحده ثبت شده است؛ جایی که مرکز پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده هشتم مهر ماه اعلام کرد، مردی که با یک هواپیمای مسافربری، در تاریخ ۲۰ سپتامبر، از لیبریا، به دالاس (ایالت تگزاس) در آمریکا آمده، مبتلا به ویروس ابولا بوده است.

در حال حاضر نزدیک به صد نفر از افرادی که با این مرد در تماس بوده‌اند تحت نظارت پزشکی قرار دارند.

از چهار عضو خانواده بیمار نیز خواسته شده تا در خانه بمانند.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیز اعلام کرده است که یک تصویربردار آزاد که برای آن شبکه کار می‌کرده به ابولا مبتلا شده است. این تصویربردار برای مداوا و مراقبت به آمریکا بازگردانده می‌شود.

سازمان پزشکان بدون مرز که رهبری خدمات و کمک‌های پزشکی را در غرب آفریقا در دست دارد، از نزدیک به سه هزار نیرو در غرب آفریقا یاری می‌گیرد که ۲۵۰ نفر از آنها داوطلبانی از کشورهای غربی هستند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این سازمان غیردولتی بیش از پول، خواستار نیروی کمکی پزشکی شده است.

تا کنون بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نفر بر اثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده‌اند.

این ویروس هنوز به طور رسمی دارویی ندارد و جان بیش از نیمی از مبتلایان را می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG