لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۴۵

روحانی: موضوع هسته‌ای هیچ وقت به شرایط یک سال قبل بر نمی‌گردد


رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه زنده با تلویزیون دولتی ایران گفته که موضوع هسته‌ای برگشت ناپذیر است و فکر می‌کنیم که اختلافات میان تهران و گروه ۱+۵ در همین ۴۰ روز باقیمانده قابل حل و فصل نهایی است.

حسن روحانی دوشنبه شب، ۲۱ مهرماه، در گفت‌و‌گو با شبکه یک تلویزیون و رادیو سراسری ایران گفت که در کلیات مسئله هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ اتفاق نظر داریم و امروز این گروه قبول کرده که موضوع هسته‌ای و حق ایران را به رسمیت بشناسد.

وی اختلاف میان طرفین را در جزئیات برنامه هسته‌ای تهران دانست و گفت: «حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسائل مهمی است که باید حل شود اما در کلیات مساله امروز توافق داریم».

با این حال آقای روحانی تاکید کرد که «موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است و هیچ وقت به شرایط یکسال قبل بر نمی‌گردیم. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم که در همین ۴۰ روز باقیمانده مسائل قابل حل و فصل نهایی است. اما اگر مسائلی پیش بیاید به هر حال دو طرف درباره یک راه حلی به تفاهم می‌رسند».

رییس جمهوری ایران اظهار داشت: «دنیا قبول کرده که ایران باید دارای فناوری هسته‌ای باشد، هم اینکه از طریق مذاکره مسائل حل و فصل شود و هم اینکه همه پذیرفتند باید توافق حاصل شود».

ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در حال مذاکره برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به ماهیت برنامه هسته‌ای تهران هستند که در سوم آذر پارسال به توافق موقت ژنو منجر شد.

زمان این توافق که برای چهار ماه دیگر تمدید شد آذر امسال به پایان می‌رسد و طرفین باید آن را به توافقی جامع و نهایی تبدیل کنند.

مذاکرات بدون نتیجه طرفین در چند ماه گذشته قرار است از روز سه شنبه، ۲۲ مهر، در وین از سر گرفته شود.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «قبل از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و برداشتن تحریم به طور کامل از رکود عبور کردیم»، اظهار داشت: «در مجموع امروز علائم بسیار زیادی داریم. در شش ماهه اول امسال رشد واردات و صادرات قابل ملاحظه است. حدود ۲۶ میلیارد واردات و ۲۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم. صادرات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است که تا پایان سال به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد و این نشان دهنده حرکت و رونق اقتصادی است».

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت محمود احمدی‌نژاد گفت: «ببینید قبل چه وضعیتی در کشور حاکم بود. بانک مرکزی به مرکز فروش سکه و دلار تبدیل شده بود. در این ۱۳ تا ۱۴ ماه (فعالیت دولت یازدهم) تقریبا نقدینگی در مسیر درست خود حرکت می‌کند. امروز دست بانک‌های ما در زمینه تسهیلات یک مقداری باز شده است. تسهیلات پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد افزایش یافته است».

رییس جمهوری ایران رشد تورم را «مهار شده» خواند و گفت: «رشد تورم تا پیش از این دولت ماهانه سه درصد و گاهی هم پنج درصد بوده است. در این دولت، حداکثر یک درصد است و گاهی ماه‌ها هفت دهم درصد بوده است. با رشد فقط یک درصد یعنی اینکه به مردم ۲۰ درصد قدرت خرید داده‌ایم. تورم، مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده است».

به گفته آقای روحانی، «در تیرماه پارسال تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصد بود ولی الان ۱۴ درصد شده است که نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه را ۳۱ درصد کاهش داده‌ایم. الان هم اجناس گران می‌شود ولی با یک شیب ملایم».

وی افزود: «هدف ما تا پایان سال این است که تورم به زیر ۲۰ درصد برسد. قبلا قول داده بودیم که زیر ۲۵ درصد باشد. پیش بینی ما این است که رشد اقتصادی نیز به مثبت حدود سه درصد تا پایان سال برسد».

XS
SM
MD
LG