لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۶

شیخ نمر النمر، روحانی برجسته شیعه عربستان به مرگ محکوم شد


پوستری از شیخ نمر النمر در دستان معترضان شیعه عربستان سعودی
پوستری از شیخ نمر النمر در دستان معترضان شیعه عربستان سعودی

دادگاهی در عربستان سعودی روز چهارشنبه، ۲۳ مهر، شیخ «نمر النمر» یک روحانی شیعه شناخته شده این کشور را به مرگ محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حکم مرگ این روحانی شیعه که در قم تحصیل کرده است، به نگرانی‌ها درباره موج جدید اعتراضات هواداران وی در عربستان و بحرین دامن زده است.

شیخ «نمر النمر» ۵۴ ساله در گذشته نیز چندین بار بازداشت شده بود و در میان اقلیت شیعه عربستان سعودی در مناطق شرقی این کشور هوادارانی دارد.

دولت عربستان وی را به نافرمانی از قانون، تیراندازی به نیروهای امنیتی، ایجاد نفاق و ضربه به یکپارچگی، همچنین مداخله در امور کشور بحرین متهم کرده است.

آخرین بازداشت وی در تابستان سال ۲۰۱۲ و در حالی که چهار بار به پای وی شلیک شده بود، موجی از اعتراضات در این کشور برانگیخت.

محمد النمر، برادر وی، در یک پیام تویتری حکم اعدام شیخ «نمر» را تایید کرده است، اما دستگاه قضایی عربستان هنوز به صورت رسمی این خبر را اعلام نکرده است.

خانواده این روحانی شیعه حکم اعدام وی را «بی‌اعتبار» عنوان کرده و گفته‌اند با توجه به اتهاماتی که مطرح شده، حکم صادره باید سبکتر از اعدام باشد.

آقای النمر اتهامات سیاسی علیه خود را انکار نکرده است، اما می‌گوید که با خود اسلحه حمل نکرده و مردم را به خشونت دعوت نکرده است. وی حق اعتراض به حجم دادگاه و فرجام خواهی دوباره را دارد.

این روحانی که لقب آیت‌الله دارد، در خلال اعتراضات سال ۲۰۱۱ خواهان اعطای حقوق برابر به شیعیان در کنار سنی‌ها شده بود.

هر گونه تظاهرات اعتراضی در عربستان ممنوع است، کشوری با اکثریت سنی که برخی از آنها شیعیان را بدعتگذار و مرتد حساب می‌کنند.

وی همچنین از سرکوب اعتراضات شیعیان توسط دولت سنی بحرین به شدت و آشکارا انتقاد کرده بود، اعتراضاتی که برای سرکوب آن، عربستان سعودی نیروهای نظامی خود را به منامه فرستاده بود.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در جریان تظاهرات بحرین از سال ۲۰۱۱ تا تابستان امسال، ۱۰۴۰ نفر بازداشت شدند که ۲۸۰ تن از آنها هنوز هم در زندان هستند.

آدام کوگل از بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: پیام حکم دادگاه النمر این است که «عربستان می‌خواهد بگوید ما از بازداشت هیچ کسی با هیچ منزلت اجتماعی ابایی نداریم، هیچ کس بالا‌تر از این نیست و ما تحمل کسی را نخواهیم کرد. ما هیچ انعطافی نشان نخواهیم داشت».

به گفته وی، ترس از قدرت دولت شیعه ایران در رای دادگاه نیز بی‌تاثیر نبوده است، چرا که عربستان شورش‌های شیعیان در بحرین را نشانه «دخالت» ایران می‌داند.

XS
SM
MD
LG