لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

معاون دولت روحانی: زنان در بازار کار ایران همچنان نیروی حاشیه‌ای هستند


شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان
شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان «عدم تعادل جنسیتی» و داشتن «تمایل مردانه» را از مشخصههای بازار کار ایران ذکر کرد و گفت که در ایران نیروی کار اقتصادی زنان حاشیه‌ای محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز چهارشنبه ۲۳ مهر گفت :«طی این سال ها شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه آموزش زنان و رفع شکاف آموزش دختران و پسران هستیم، اما تعادلی در بازار کار ایجاد نشده است.»

وی اضافه کرد: «در واقع با وجود همه تحولات سال‌های اخیر در حوزه زنان، بازار کار ایران تمایل مردانه دارد و نیروی کار اقتصادی زنان همچنان حاشیه‌ای محسوب می‌شود.»

خانم مولارودی به عنوان نمونه به تعداد نمایندگان زن حاضر در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که از ۲۹۰ نماینده عضو مجلس فقط ۹ نفر زن هستند.

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور ایران، نیز روز چهارشنبه گفت که سهم زنان در اشتغال صنعتی «بسیار پایین» است. این در حالی است که سهم زنان در سیستم آموزش عالی رو به افزایش است.

پیش از این احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در جدیدترین گزارش خود با اشاره به این که زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند نوشته بود که «هیچ‌گونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار مشاهده نشده است.

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان در ادامه سخنان خود تصریح کرد:«در دهه اخیر میزان پیشرفت زنان در عرصه ها و شاخص‌های مختلف در کشور ما یکسان نبوده است.»

وی اضافه کرد: «نسبت مدیران زن به کل مدیران جامعه از جمله مواردی است که در توسعه متوازن جنسیتی موثر است که ما در این زمینه آمار خیلی خوبی نداریم.»

پیش از این علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، از مذاکرات خود برای انتصاب زنان و اهل تسنن در سمت‌های دولتی خبر داده بود. براساس گزارش‌ها تاکنون چهار زن در دولت حسن روحانی به سمت فرمانداری منصوب شده‌اند.

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان تاکید کرد: «در عصر حاضر وضعیت زنان یکی از ملاک های اصلی ارزیابی سطح توسعه انسانی جوامع است که طیف گسترده ای از شاخص‌ها را در درون خود دارد.»

خانم مولارودی گفت: «اگر قرار است در سال ۱۴۰۴ کشوری توسعه یافته در سطح منطقه و بین المللی داشته باشیم ناگزیر از تغییر رویکرد از اقتصاد محور به اقتصادی دانش بنیان هستیم که زن و مرد نمی‌شناسند.»

سخنان معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان درحالی بیان می شود که در ماه‌های گذشته مسئله ممنوعیت اشتغال زنان در کافی شاپ‌ها و تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران موضوع بحث دولت با دستگاه‌هایی نظیر نیروی انتظامی و شهرداری تهران بوده است.

۳۶ نماینده مجلس ایران نیز ۱۷ مهر طرحی به نام «صیانت از حریم عفاف و حجاب» را ارائه کرده‌اند که در صورت تصویب نهایی، اشتغال به کار زنان در واحدهای صنفی باید با «رعایت حرمت آنها و پرهیز از اختلاط با مردان و در ساعات متعارف یعنی ۷ صبح تا ۱۰ شب باشد.»

XS
SM
MD
LG