لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

دو مرزبان دیگر نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان کشته شدند


در روزی که جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران از «امنيت بالا» در سيستان و بلوچستان خبر داد، فرماندهی مرزبانی اين استان گفت که دو درجه‌دار نيروی انتظامی در درگيری با کسانی که آنها را «اشرار مسلح» ناميد، کشته شده‌اند.

رهام بخش حبيبی، فرمانده مرزبانی سيستان و بلوچستان، روز جمعه ۲۵ مهر به خبرگزاری ايسنا گفت که مرزداری ايران، شب گذشته (پنجشنبه)، از «فعاليت اشرار مسلح در نقطه صفر مرزی و قصد آن‌ها مبنی بر ورود به داخل کشور آگاه و پس از ساماندهی و آموزش‌های لازم، متوقف ساختن آن‌ها را در دستور کار خود قرار دادند».

آقای حبيبی افزود که در درگيری رخ داده، به جز دو مامور مرزبانی، «چند نفر از اشرار مسلح» نيز کشته و «يک دستگاه خودرو و مقادير قابل توجهی سلاح و مهمات» نيز از آنها توقيف شد.

فرمانده مرزبانی سيستان و بلوچستان، نام ماموران کشته شده نيروی انتظامی را ستوان دوم جواد باقری و استوار دوم رضا بارانی عنوان کرد.

سخنان اين فرمانده نظامی – امنيتی در روزی بيان شد که جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران از اينکه استان سیستان و بلوچستان «با مشارکت بوميان و طوايف از امنيت بالايی برخوردار شده»، ابراز خرسندی کرد.

آن گونه که ايسنا گزارش داده است، حسين سلامی افزود: «ما مرزهای‌مان را مستحکم می‌کنيم و گروه‌های معاند بدانند ما سايه به سايه آنها را تعقيب می‌کنيم و تحرکات‌شان را زير نظر داريم و هر نقطه‌ای که باشند آنها را پيدا خواهيم کرد و اگر دست از شرارت بر ندارند بدون شک سپاه هيچ محدوديتی را برای خود جهت مقابله با آنها قائل نمی‌شود».

نیروی انتظامی ایران می‌گويد پاکستان که مرزی طولانی با سيستان و بلوچستان دارد، به «محل امن تروريست‌ها» تبديل شده است.

ايران در جريان حملات پياپی سال‌های اخير به نيروهای نظامی‌اش در سيستان و بلوچستان، پاکستان را متهم کرده که نظارت کافی بر مرزهايش ندارد.

در روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه امسال، چهار مامور نيروی انتظامی ايران در درگيری با شبه‌نظاميان در اين منطقه کشته شدند. شش روز بعد، سه مامور ديگر در جنوب سيستان و بلوچستان به دليل مشابهی زخمی شدند.

بهرام باشنده، مدير امور اجتماعی فرمانداری شهرستان ايرانشهر نيز روز ۱۹ مهر، هدف سوءقصد دو فرد مسلح قرار گرفت و به دليل شدت جراحات در بيمارستان درگذشت.

حسين سلامی، جانشين فرمانده سپاه پاسداران، روز ۲۴ مهر تهديد کرد که اين نهاد نظامی، گروه‌های به گفته او «اشرار» را حتی در داخل خاک کشورهای همسايه پيدا و بدون هيچ محدوديتی با آنها برخورد خواهد کرد.

وی با بيان اينکه بنای ايران دخالت در کار هيچ کشوری نيست افزود که اگر کشورهای همسايه به «تعهدات» خود درباره امنيت مرزی عمل نکنند، ايران مجبور است خود «وارد عمل شود».

آقای سلامی يک روز بعد هم تاکيد کرد: «هر کشوری بايد تعهدات و مسئوليت‌های خود را در قبال امنيت داخلی و همچنين امنيت کشورهای همسايه به رسميت بشناسد»

ده‌ها نيروی سپاه و پليس جمهوری اسلامی در کنار شهروندان عادی، در درگيری‌های چند سال گذشته در سيستان و بلوچستان کشته شده‌اند.

اکثر اين درگيری‌ها ميان چريک‌های مسلح گروه‌هايی مانند «جيش العدل» و «جندالاسلام» با نيروهای نظامی جمهوری اسلامی رخ داده‌اند.

اين گروه‌ها گفته‌اند که در اعتراض به ظلم و ستم حکومت شيعه جمهوری اسلامی بر اهل سنت ايران با آن «جهاد» می‌کنند.

علی يونسی، وزير اسبق اطلاعات و دستيار فعلی ریيس جمهوری ايران در امور اقوام و مذاهب، اخيرا گفته است که عبدالمالک ريگی، رهبر سابق گروه جندالله، نبايد اعدام می‌شد و نگهداری او برای امنيت ملی بهتر از حذفش بود.

آقای ريگی ۳۰ خرداد سال ۸۹ به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» در زندان اوين به دار آويخته شد.

XS
SM
MD
LG