لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

نماینده مجلس: عراقچی می‌گوید آمریکا با ۴ هزار سانتریفیوژ روشن موافق است


عباس عراقچی و محمد جواد ظریف
عباس عراقچی و محمد جواد ظریف

یکی از نمایندگان مجلس ایران از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه این کشور، نقل کرده است که در گفت‌وگوهای اتمی اخیر، آمریکا پذیرفته است ایران ۴ هزار سانتریفیوژ روشن داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد کریمی قدوسی، از این عضو ارشد هیئت مذاکره‌کننده دولت ایران طی جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، نقل کرده است که «آمریکا در مذاکرات نیویورک و وین قبول نمی‌کرد ایران بیش از ۱۳۰۰ سانتریفیوژ روشن داشته باشد اما در مذاکرات اخیر پذیرفت که ایران ۴۰۰۰ سانتریفیوژ روشن داشته باشد.»

پیشتر گزارش‌هایی در مورد شمار سانتریفیوژهای ایران یا تعدادی از آنها که می‌توانند باقی بمانند اما فعالیتی نداشته باشند منتشر شده بود.

موضوع شمار سانتریفیوژها و البته ظرفیت غنی‌سازی از اختلافات اساسی میان طرف‌ها در مذاکرات هسته‌ای به شمار می‌رود و آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر با کاهش غنی‌سازی مخالفت کرده بود.

ایالات متحده در مورد شمار سانتریفیوژها، آن طور که نماینده مجلس ایران به نقل از آقای عراقچی می‌گوید، موضع رسمی اعلام نکرده است.

آقای قدوسی ۲۸ مهر ماه، در عین حال از قول حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزیر خارجه ایران نقل کرده است که، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه گفته هیچ متنی میان طرف‌ها به تائید و توافق نهایی نرسیده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، ۲۵ مهر ماه، به نقل از دو دیپلمات آمریکایی گفته بود که تهران در حال بررسی طرحی پیشنهادی از سوی واشینگتن است که «به ایران اجازه می‌دهد بخش بزرگ‌تری از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و در عین حال توانایی تهران را برای ساخت سلاح اتمی کاهش دهد».

گزارش‌ها حاکی‌ست ایران دارای ۱۰ هزار سانتریفیوژ فعال است.

خبرگزاری مهر از کریمی قدوسی نقل کرده است که « ایران حدود ۹۴۰۰ ماشین روشن دارد». در عین حال سانتریفیوژهایی هم هستند که گاز به آنها تزریق نشده است. این نماینده مجموع آنها را ۲۰ هزار ماشین عنوان کرده است که با این حساب در بیش از ۱۰ هزار سانترفیوژ گازدهی برای غنی‌سازی اروانیوم انجام نمی‌شود.

هرچند شمار سانتریفیوژهایی که آمریکا با فعال بودن آنها موافقت می‌کند رسما منتشر نشده، اما آسوشیتدپرس در گزارش خود گفته بود دیپلمات‌های آمریکایی گفته‌اند «ایران می‌تواند از سانتریفیوژهای بیشتری برخوردار باشد، اما در ازای آن باید ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطوح پایینی را که در اختیار دارد کاهش دهد».

در ادامه مذاکرات هسته‌ای، کارشناسان ایران و کشورهای گروه ۵+۱، بریتانیا، آمریکا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، چهارشنبه و پنج‌شنبه پیش‌رو در وین دیدار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG