لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۵

خانواده ریحانه جباری از «آخرین ملاقات» با او خبر دادند


ریحانه جباری در دادگاه
ریحانه جباری در دادگاه

مادر ريحانه جباری، زندانی محکوم به اعدام، از انجام «آخرين ملاقات» با دخترش در روز جمعه دوم آبان خبر داده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای خواستار توقف اجرای حکم اعدام ریحانه جباری شده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل گفته شده است که خانم جباری احتمالا بامداد شنبه اعدام می‌شود.

شعله پاکروان، مادر ریحانه جباری، در گفت‌وگو با راديو کميته بين‌المللی عليه اعدام گفته است که اين ملاقات در زندان شهر ری انجام شد و خانواده ريحانه جباری و خود او اسنادی را امضا و انگشت کردند که اين ملاقات را «آخرين ملاقات» آنها با يکديگر ثبت کرده بود.

خانم پاکروان همچنين افزوده که در روزهای اخير با خانواده سربندی تماس داشته‌اند و ابراز اميدواری کرده تا اين خانواه از اعدام دخترش صرف نظر کرده و «قهرمان داستان» باشند.

انجام آخرين ملاقات با زندانی محکوم به اعدام در ايران، معمولا به معنی اعدام زندانی در ۲۴ ساعت آينده است.

ريحانه جباری که اکنون ۲۶ سال دارد، متهم است که در سال ۱۳۸۶، مرتضی سربندی، از ماموران پيشين وزارت اطلاعات را در خانه او به قتل رسانده است.

ريحانه جباری در دادگاه اذعان کرده که با ميل خود به خانه آقای سربندی رفته بود ولی سپس برای جلوگيری از تعرض جنسی او به خود، مرتضی سربندی را با کارد به قتل رسانده است.

اما دستگاه قضايی ايران در نهايت حکم داد که خانم جباری نتوانسته اثبات کند که قتل را برای دفاع از خود انجام داده و او را به قصاص محکوم کرد. خانواده مقتول نيز تاکنون از رضايت دادن خودداری کرده‌اند.

تاکنون بسياری از فعالان و سازمان‌های ايرانی و غير ايرانی مدافع حقوق بشر، خواستار بخشش ريحانه جباری شده‌اند.

مارتين شولتز، ریيس پارلمان اروپا نيز در نامه‌ای که ۱۶ مهر به علی لاريجانی، ریيس مجلس شورای اسلامی نوشت، خواستار توقف اجرای حکم اعدام خانم جباری و «محاکمه عادلانه» او شد.

XS
SM
MD
LG