لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۶

کری: آمریکا گزارش‌های استفاده داعش از گاز کلر در عراق را بررسی می‌کند


وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید که کشورش در حال بررسی گزارش‌های مربوط به حمله داعش یا گروه خلافت اسلامی با گاز کلر به نیروهای امنیتی عراق است.

جان کری روز جمعه دوم آبان پس از دیدار با همتای کره جنوبی‌اش به خبرنگاران گفت که این گزارش‌ها بسیار جدی است و تا به دست آوردن اطلاعات لازم نمی‌تواند آنها را تایید یا تکذیب کند.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» روز جمعه خبر داد که ماه گذشته، ۱۱ پلیس عراقی به بیمارستانی در شمال بغداد انتقال داده شدند که علائمی از مسمویت با گاز کلر بروز داده بودند.

برخی از مقام‌های عراقی به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که داعش در جریان جنگ با نیروهای عراقی در شهرهای ضُلوعیه و بِلاد، با گاز کلر به آن‌ها حمله کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در سخنان خود گفت: «استفاده از هر نوع سلاح شیمیایی... برخلاف قوانین بین المللی است و اتهامات اخیر نشان می‌دهد که عملیات ما تا چه اندازه اهمیت دارد».

به گفته وی، حمله احتمالی با گاز کلر استراتژی آمریکا در نبرد با گروه خلافت اسلامی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

آقای کری افزود: «البته واضح است که این روی تصمیمات تاکتیکی در درون آن استراتژی تاثیر خواهد گذاشت ولی استراتژی کلان ما کاملا روشن باقی می‌ماند».

ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا از ماه اوت تاکنون بار‌ها مواضع گروه حکومت اسلامی را در نقاط مختلف عراق و سوریه بمباران کرده است. این گروه بر بخش‌های زیادی از خاک این دو کشور تسلط پیدا کرده است که همین مسئله خطر دستیابی آن به سلاح‌های شیمیایی در عراق و سوریه را افزایش داده است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ارتش بشار اسد در سوریه را متهم کرده‌اند که در جریان جنگ داخلی این کشور، علیه نیروهای مخالف خود از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.

پس از استفاده از این سلاح در اوت پارسال که صد‌ها نفر را در اطراف دمشق کشت، رژیم سوریه به دنبال ابتکار روسیه و آمریکا موافقت کرد تا کل ذخایر شیمیایی‌اش را نابود کند.

نابودی این سلاح‌ها زیر نظر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG