لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

آب در زاینده‌رود جاری شد


با جاری شدن آب سد زاینده‌رود در اصفهان، پس از مدت‌ها این رودخانه اصفهان بار دیگر زنده شد؛ آب این سد از زاینده‌رود به تالاب گاوخونی می‌رسد.

رحیم میدانی، معاون آب و آبفای وزیر نیروی ایران، ۱۵ آبان ماه گفت جریان آب تا پایان خرداد سال آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای میدانی گفته است با توجه به بارندگی‌های اخیر و اشباع بستر رودخانه، آب در این رودخانه جاری شده است.

او افزوده است چنانچه بارندگی در سال‌ جاری مناسب و میزان آب، بیش از پیش‌بینی باشد، در تابستان سال آینده هم آب از سد زاینده‌رود رها خواهد شد.

پیش از او معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، گفته بود آب پس از مدت‌ها به زاینده‌رود وارد می‌شود و تا روز پنجشنبه به تالاب گاوخونی می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خانم ابتکار گفته است احیای رودخانه‌ها و تالاب‌ها به دلایل زیست محیطی و جذابیت گردشگری، ارزش بالایی دارد.

او بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب ایران تاکید کرده است.

گروهی از شهروندان اصفهانی برای تماشای جاری شدن آب در زاینده‌رود در کرانه آن جمع شدند.

این رودخانه مدت‌ها خشک بوده و همین موضوع نیز چندین بار به اعتراضاتی انجامید.

از جمله در هفتم شهریور گروهی از حامیان محیط زیست اصفهان با شعارهایی مانند «زاینده‌رود من کو؟» در دست، در کنار سی‌و‌سه پل جمع شدند.

در شهریور ماه روزنامه دولت ایران، «ایران»، گزارش داده بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در سفر خود به اصفهان از تخصیص بودجه‌ای ویژه به حل مشکل بی‌آبی زاینده‌رو خبر داده و گفته بود که این رودخانه «زنده می‌ شود».

در ۲۸ شهریور ماه گروهی از کارشناسان آلمانی برای مشاهده و کمک به حل بی‌آبی این رودخانه به ایران سفر کردند.

هلموت لووه، نماینده حامی مالی پروژه زاینده‌رود در اصفهان که در وزارت علوم و تحقیقات آلمان، مسئول پروژه‌های تحقیقاتی آب است، به برنامه «محیط زیست» رادیو فردا گفته بود وزارتخانه‌اش در چارچوب حمایت ده ساله از پروژه‌های تحقیقاتی مدیریت آب از ۱۷ پروژه در سراسر دنیا پشتیبانی مالی کرده‌ و مشکلات بیشتر این رودها را شبیه به هم دیده‌اند؛ یا آب زیاد مصرف می‌شود یا آلودگی شدید است.

XS
SM
MD
LG