لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

مقام‌های چین به قاچاق عاج در سفر‌های رسمی به تانزانیا متهم شدند


مقام‌های دولت تانزانیا در حال تحقیق در مورد اتهام‌هایی هستند که یک سازمان فرادولتی به مقام‌های رسمی چین وارد کرده است مبنی بر این‌که حین سفر رئیس‌جمهوری آن کشور در سال گذشته به شکل غیرقانونی مقدار قابل توجهی عاج فیلی خریداری کرده و آن را در چمدان‌های دیپلماتیک با خود قاچاق کرده‌اند.

این اتهام در دیگر سفرهای مقام‌های رسمی آن کشور به پکن وارد شده است.

یک مقام دولتی تانزانیا به خبرگزاری رویترز گفته است آنها تحقیقات در این مورد را شروع کرده‌اند و به زودی بیانیه‌ای صادر خواهند کرد.

پیشتر سازمان بازرسی‌های زیست‌محیطی در گزارشی این اتهام را به مقام‌های دولتی پکن وارد کرده بود.

فیل‌های آفریقا مدت‌هاست که در خطر کشتار به دست شکارچیان غیرقانونی قرار دارند. عمده آنها تنها به خاطر عاجشان کشته می‌شوند.

بنا بر گزارش سازمان بازرسی زیست‌محیطی، این قضیه طی سال‌های گذشته بیش از پیش افزایش پیدا کرده است و در پنج سال گذشته شمار فیل‌ها به نصف کاهش پیدا کرده است.

در تانزانیا وضعیت از دیگر نقاط آفریقا بدتر است و ۱۰ هزار فیل تنها طی یک سال گذشته در آن کشور کشته شده‌اند.

عاج یا شاخ بسیاری از جانوارانی که به شکل غیرقانونی کشته می‌شوند، مانند فیل‌ها یا کرگدن‌ها، به مشتریان آسیای شرقی فروخته می‌شوند.

در شرق آسیا، باوری سنتی وجود دارد که عاج این جانواران، برای نمونه در تقویت بنیه مردان، خاصیت دارد. البته عاج جانواران به طور عمده برای ساختن تندیس‌ها یا مجسمه‌ها نیز به کار می‌رود.

سازمان بازرسی‌های زیست‌محیطی به تلاش ناوهای چینی در ماه دسامبر گذشته برای قاچاق عاج اشاره کرده است.

به گزارش این سازمان در آن زمان یک شهروند چینی در دارالسلام، تانزانیا، هنگام انتقال ۸۱ عاج به بندر، ظاهرا برای دو افسر ناو آن کشور که در آن شهر پهلو گرفته بود، بازداشت شد.

«بازرسی‌های زیست‌محیطی» می‌گوید در ماه مارس سال گذشته، دیدار رسمی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از تانزانیا نیز ناگهان مقدار فروش عاج‌ها و بهای آن را در بازار سیاه افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مدیر سازمان دولتی «نظارت بر صادرات و واردات گونه‌های در معرض خطر انقراض» چین، اتهام‌های وارده را رد و آن را بی‌پایه و اساس توصیف کرده است.

در عین حال یک مقام رسمی دولت تانزانیا که نامش فاش نشده به خبرگزاری رویتز گفته است به دلیل روابط خوب دو کشور، تانزانیا نمی‌خواهد آن را با یک واکنش فوری به خطر بیاندازد و قصد دارد اول در این مورد تحقیق کند.

XS
SM
MD
LG