لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

دولت عراق: ابوبکر بغدادی زخمی شده است


 ابوبکر بغدادی،‌ رهبر گروه «حکومت اسلامی»
ابوبکر بغدادی،‌ رهبر گروه «حکومت اسلامی»

گزارش های دولت عراق و منابع مرتبط با آن حاکی از آن است که ابوبکر بغدادی،‌ رهبر گروه «حکومت اسلامی» در جریان حملات هوایی به شهر «قائم» زخمی شده است. در همین زمینه، ابو محمد عدنانی، سخنگوی رسمی داعش با انتشار متنی در توئیتر، از زخمی شدن ابوبکر بغدادی خبر داده است.

این درحالی است که، منابع پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از این حمله یا پیامدهای آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

وزارت دفاع و وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کرده‌اند که رهبر گروه حکومت اسلامی زخمی شده است اما در این بیانیه توضیح بیشتری در این مورد ارائه نشده است.

با این حال یک مقام امنیتی در وزارت کشور عراق به آسوشیتدپرس گفته است که ابوبکر بغدادی، در جریان نشستی با یکی از گروه‌های شبه‌نظامی در شهر قائم در غرب استان انبار هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد،‌ حملات هوایی به رهبران گروه «حکومت اسلامی» در شهر قائم و بمباران خانه‌ای که برخی رهبران داعش در آن حضور داشته‌اند،‌ دلیل زخمی شدن ابوبکر بغدادی بوده است.

از سوی دیگر، ابو محمد عدنانی سخنگوی رسمی داعش با انتشار متنی در توئیتر، از زخمی شدن ابوبکر بغدادی خبر داده است.

یک مقام رسمی نظامی عراق هم گفته است که در جریان یک نشست عملیاتی، از زخمی شدن بغدادی مطلع شده است. هر دو مقام رسمی که به شرط افشا نشدن نام خود این اطلاعات را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده‌اند، گفته‌اند که عملیات منجر به زخمی شدن رهبر حکومت اسلامی توسط نیروهای امنیتی عراق صورت گرفته، اما هر دو از میزان جراحت وارده به ابوبکر بغدادی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

تلویزیون دولتی عراق هم به خبر زخمی شدن بغدادی اشاره کرده است.

آمریکا برای کشتن رهبر گروه حکومت اسلامی که گمان می‌رود در پنجمین دهه از عمر خود باشد، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است و در عین حال باراک اوباما روز جمعه، مجوز اعزام ۱۵۰۰ نیروی آمریکایی دیگر را به عراق صادر کرد که قرار است در زمینه آموزش نیروهای نظامی عراق فعالیت کنند.

از سوی دیگر، روز یکشنبه،‌ مسئولانی در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده‌اند که در حمله هوایی به شهر قائم،‌ چندین خودرو از جمله ۱۰ کامیون نظامی داعش و یک خانه منهدم شده و دست کم ۵۰ تن از اعضای داعش کشته شده‌اند.

بنابر اعلام منابع خبری، نیروهای «حکومت اسلامی» پس از این حملات، به سرعت زخمی‌ها و کشته‌ها را به بیمارستان موصل منتقل کرده‌اند و از مردم خواسته شده تا برای اهدای خون به بیمارستان بروند.

سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی ستاد «فرماندهی مرکزی» آمریکا، در مورد حملات هوایی انجام شده،‌ گفته بود که به نظر می‌رسد در نزدیکی موصل (در زمان حمله) گردهمایی افراد عالی‌رتبه «حکومت اسلامی» در جریان بوده است.

دو شاهد هم به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که حملات هوایی «خانه‌ای» را هدف قرار داده‌اند که محل ملاقات افسران ارشد «داعش» بوده است؛ شهر «قائم» در مرز غربی بغداد در استان انبار محل انجام این «حمله» بوده است.

پس از آن به گفته این شاهدان، افراد حکومت اسلامی زخمی‌های خود را به بیمارستانی انتقال داده و با استفاده از بلندگوی دستی از مردم خواسته‌اند که خون بدهند.

پایگاه خبری «الحدث» که به شکبه «العربیه» وابسته است، پیشتر گزارش داده بود که احتمالا بغدادی در محل حملات حضور داشته است.

XS
SM
MD
LG