لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

«آژانس اتمی اطلاعات مربوط به ذخایر اورانیوم ایران را اصلاح کرد»


خبرگزاری رویترز می‌گوید آژانس بین‌المللی انژی اتمی، در حالی‌که مهلت مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی رو به پایان است، اطلاعات مربوط به ذخیره اورانیوم این کشور را اصلاح کرده و مقدار آن را در گزارش خود کم‌تر از میزان قبلا درج‌شده، آورده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اکنون برآورد می‌کند که اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۰۰ کیلوگرم کم‌تر از آن چیزی‌ست که در گزارش محرمانه این نهاد، در هفته گذشته، از آن سخن رفته بود.

رویترز می‌گوید در این مورد که چرا آمار و ارقام اولیه اشتباه بوده، یا در مورد اختلاف موجود، توضیحی ارائه نشده و آژانس هم هنوز واکنشی نشان نداده است.

مقدار ذخایر اورانیوم تا پنج درصد غنی‌شده ایران از مسائل مهم و حساس در مذاکرات است؛ چرا که ادامه روند کار بر آن می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای بیانجامد.

غرب بارها ابراز نگرانی کرده که هدف از برنامه اتمی تهران، ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای است. اما ایران همواره تاکید کرده است که تنها مقاصد صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

آژانس در گزارشی که روز جمعه ارائه کرده، گفته بود در مقایسه با گزارش پیشین در ماه سپتامبر، ذخایر ایران با ۶۲۵ کیلوگرم افزایش به تقریبا ۸.۴ تن رسیده است.

حال در گزارش اصلاح‌شده‌ای که رویترز به آن دسترسی پیدا کرده، این مقدار با ۵۲۵ کیلوگرم افزایش، ۸۲۹۰ کیلوگرم عنوان شده است.

این سازمان بین‌المللی اصلاحات دیگری نیز در آمار خود انجام داده است و از شمار سانتریفیوژهای پیشرفته آی‌آر-۶ ایران که در بخش تحقیق و توسعه تاسیسات نطنز وجود دارد، کاسته است. در گزارش پیشین شمار آنها ۱۹ ماشین عنوان شده بود که در گزارش تازه به ۹ کاهش یافته است.

موضوع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از جمله موضوعاتی‌ست که در مرکز بحث و گفت‌وگوها در مورد برنامه اتمی تهران قرار داد؛ مذاکراتی که بنا بر توافق موقت، مهلت آن در سوم آذر ماه به پایان می‌رسد. طرف‌ها قرار بود تا آن زمان به توافقی جامع برسند، اما هنوز مشخص نیست که چنین چیزی شدنی باشد یا نه.

مذاکره‌کنندگان به تازگی در مسقط گفت‌وگوهایی را انجام دادند که به گفته یک مقام ارشد ایرانی، پیشرفتی نداشته ولی تهران در مورد رسیدن به توافق تا سوم آذر ماه ناامید نیست.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز پس از پایان گفت‌وگوهای خود با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده گروه ۵+۱ به خبرنگاران گفت «تا پایان هفته صبر کنید».

XS
SM
MD
LG