لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

تصویب قطعنامه جدید در سازمان ملل علیه شمار بالای اعدام‌ در ایران


کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان، قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن در مورد نقض حقوق بشر در ایران به‌ویژه «تعداد بسیار بالای اعدام‌ها» توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی عمیق شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این قطعنامه تأکید می‌کند که طی ۱۵ ماه گذشته در ایران دست‌کم ۸۵۰ نفر توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ۷۸ کشور به تصویب این قطعنامه پاسخ مثبت داده و ۳۵ کشور با آن مخالفت کردند؛ ۶۹ کشور نیز رأی ممتنع دادند.

در همین حال چین و روسیه با این قطعنامه مخالفت کرده و گفتند که سازمان ملل «نباید یک کشور را هدف قرار داده و به آن کشور انگ بزند».

این قطعنامه، غیرالزام‌آور است، اما هم‌اینک به مجمع عمومی سازمان ملل فرستاده شده تا ماه آینده در آن مجمع نیز به رأی گذاشته شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

قطعنامه سازمان ملل از ایران می‌خواهد تا انواع بدرفتاری با شهروندان ازجمله شکنجه، تبعیض جنسیتی، هدف قرار دادن فعالان و روزنامه‌نگاران را متوقف کند.

متن این قطعنامه بر اساس گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل تنظیم شده و در آن آمده است که جمهوری اسلامی از سال ۲۰۰۵ اجازه سفر به ایران را به گزارشگر یادشده نداده است.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، ماه گذشته از این‌ که ایران دومین تعداد اعدام را در جهان دارد انتقاد کرده و خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی ایران طی سالی که گذشت هشت نوجوان را نیز اعدام کرده است.

نماینده ایران این قطعنامه را که از سوی کانادا تنظیم شده و ۴۵ کشور دیگر از تنظیم آن حمایت کرده‌اند «بی‌معنی و غیرسازنده» دانست.

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه اعتراضات خود گفت که این قطعنامه «تحولات مثبتی که در دولت حسن روحانی صورت گرفته» را مد نظر قرار نداده است.

شیرین عبادی، وکیل ایرانی و برنده جایزه صلح نوبل، به تازگی در مصاحبه‌ای گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران در زمان ریاست‌ جمهوری حسن روحانی «به همان بدی» زمان محمود احمدی‌نژاد است و در برخی موارد «حتی بدتر شده‌ است».

دیپلمات ایرانی نماینده ایران در سازمان ملل در پایان اعتراضات خود به قطعنامه جدید گفت: «در زمانی که بسیاری از نقاط منطقه ما در آتش افراطی‌گری می‌سوزد صدور چنین قطعنامه‌ای غیرسازنده است.»

روز سه‌شنبه در سازمان ملل قطعنامه‌ای نیز علیه دولت سوریه صادر شد که در متن آن «وخیم‌تر شدن شدید وضعیت حقوق بشر در سوریه» به‌شدت محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG