لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۸

جو بایدن خواستار خروج نیروهای روسی از اوکراین شد


جو بایدن (سمت چپ) همراه با پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین
جو بایدن (سمت چپ) همراه با پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین

جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا، عملکرد روسیه در اوکراین را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» دانست. او روز جمعه ۳۰ آبان از روسیه خواست تا با پیروی از آتش‌بس ماه سپتامبر نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن پس از دیدار با پترو پروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، با لحنی صریح و مودبانه خطاب به رییس جمهوری روسیه گفت: «آقای پوتین، به آنچه توافق کرده‌اید عمل کنید».

سفر هیات عالیرتبه آمریکایی به کی‌یف برای برطرف کردن موانع موجود در زمینه احیاء معاهده صلح بین اوکراین و روسیه و جدایی طلبان شرق این کشور صورت گرفته است.

اوکراین و کشورهای غربی، روسیه را به حمایت از جدایی طلبان و اعزام نیروهای نظامی به شرق اوکراین متهم می‌کنند. اما مسکو این اتهامات را تکذیب می‌کند.

در عین حال هر دو طرف یکدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند. اوکراین روز جمعه گفت برای اولین بار پس از اجرای آتش بس، خاک این کشور از داخل روسیه هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفته است.

معاون رییس جمهوری آمریکا همزمان با اولین سالگرد تصمیم ویکتور یانوکوویج رییس جمهوری برکنار شده اوکراین برای لغو توافق سیاسی و تجارتی با اتحادیه اروپا و گسترش مناسبات با روسیه، به کی‌یف سفر کرده است.

اقدام ویکتور یانوکوویج که مورد حمایت روسیه بود، باعث اعتراض و تظاهرات دهها هزار نفری و سرانجام برکناری او از مقام ریاست جمهوری منجر شد.

الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در ماه مارس و حمایت از شورشیان اوکراینی در شرق کشور یکی از جدی‌ترین موارد رودررویی روسیه و کشورهای غربی پس از جنگ سرد شد.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد: تنش در کشور جنگ‌زده اوکراین روز جمعه همزمان با ادای احترام پترو پروشنکو به حدود ۱۰۰ معترضی که فوریه سال گذشته به دست پلیس کشته شدند اوج گرفت.

بستگان این قربانیان که از ناتوانی دولت جدید در محاکمه مسئولان این سرکوب‌ها در حکومت ویکتور یانوکوویچ خشمگین هستند، فریاد می‌زدند: «قاتلان کجا هستند؟ و مرگ بر پروشنکو».

آنها همچنین از آقای پروشنکو به دلیل اینکه به قربانیان لقب قهرمان ملی اعطا نکرده است، انتقاد کردند. اعطای این عنوان برای خانواده‌های کشته شدگان مزایای مالی به همراه دارد.

پترو پروشنکو کمی بعد به محل اجتماع بازگشت و وعده داد که با امضای یک حکم رسمی به این قربانیان که به «صد بهشتی» معروف هستند عنوان قهرمان ملی اعطا کند.

جو بایدن که توسط پترو پروشنکو همراهی می‌شد گفت که الحاق کریمه به روسیه و حمایت از جدایی‌طلبان نشان دهنده «نقض آشکار اصول بنیادی مناسبات بین‌المللی است».

او گفت که ایالات متحده آمریکا همواره از اوکراین دمکراتیک و اصلاح طلب حمایت می‌کند.

با این حال آقای بایدن به کمک‌های نظامی جدید مورد تقاضای اوکراین اشاره‌ای نکرد.

در بیانیه دفتر معاون رییس جمهوری آمریکا آمده است که دولت آمریکا در صورت تایید کنگره ۲۵۰ میلیون دلار برای حمایت از اصلاح بخش قضایی و انتظامی به اوکراین کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG