لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

عضو هیئت ایران: اگر تا یک‌شنبه شب توافق کلی نشود، تمدید مطرح می‌شود


هتل کوبرگ، محل انجام دیدارها در وین، اتریش
هتل کوبرگ، محل انجام دیدارها در وین، اتریش

خبرگزاری ایسنا از قول یک عضو ایرانی هیئت مذاکره‌کننده در مورد برنامه اتمی تهران با کشورهای گروه ۵+۱ گزارش داده است که اگر تا یک‌شنبه شب در وین طرف‌ها به «توافق سیاسی و کلی» نرسند، گزینه تمدید مجدد توافق ژنو مطرح می‌شود.

این عضو هیئت ایرانی که نامش فاش نشده، در عین حال تاکید کرده است که گفت‌وگوها بر سر «توافقی سیاسی و کلی» است و نه «توافق جامع».

عضو هیئت ایرانی طرف گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا ضمن آنکه احتمال رسیدن به «توافق جامع» را تا سوم آذر ماه رد کرده افزوده است «تلاش داریم بر کلیات توافق که اصول توافق را شامل می‌شود از جمله ابعاد غنی‌سازی، تعداد سانتریفیوژها و چارچوب زمانی فعالیت‌ها، چگونگی لغو تحریم‌ها، فعالیت فردو، اراک و غیره به تفاهم برسیم.»

مذاکرات برای رسیدن به «توافق جامع» در مورد برنامه اتمی ایران، پس از توافق موقتی که در آذر ماه سال گذشته در ژنو حاصل شد، صورت می‌گیرد.

توافق موقت خود یک بار تمدید شده و مهلت آن نیر روز یک‌شنبه، سوم آذر ماه، به پایان می‌رسد.

این عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران افزوده است که «به جرات می‌توان گفت همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق، در حالی که دور روز تا پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع باقی مانده است، جدی و مصمم هستند و هنوز هیچ مذاکره‌ای بر سر تمدید توافق یا مذاکرات صورت نگرفته است».

پیشتر خبرگزاری رویترز از قول یک دیپلمات اروپایی نقل کرده بود که رسیدن به توافق جامع و نهایی تا پایان مهلت در روز یک‌شنبه، با احتمال کمی روبه‌رو است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:40 0:00
لینک مستقیم

چهارمین دور از گفت‌وگوهای سه‌جانبه میان وزیران خارجه ایران و آمریکا، محمد جواد ظریف و جان کری، همراه کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده مذاکرات اتمی، شنبه دوم آذر ماه به پایان رسید.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان، نیز جداگانه با آقایان کری و ظریف، در وین دیدار و گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ایران روز شنبه در بالکن هتل کوبرگ، محل برگزاری مذاکرات، در واکنش به پرسش خبرنگاری که سوال کرده بود «اوضاع خوبه؟» در جملاتی کوتاه گفته است «انشاء‌الله خوب می‌شود».

همزمان خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، نیز می‌گوید قسط ششم و آخر، از دور دوم توافق موقت ژنو به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار سررسید شده است.

به گفته این خبرگزاری با پرداخت قسط چهارم، در مجموع طی دو مرحله، مبلغ ۶.۱ میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است.

ایرنا می‌گوید قسط پنجم توافق موقت ژنو که در میانه آبان ماه سرسید شده بود، هنوز به حساب بانک مرکزی واریز نشده است.

XS
SM
MD
LG