لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۴

ولايتی: پس از تاييد مذاکرات اتمی توسط رهبر، ديگر نبايد مخالفتی باشد


علی اکبر ولايتی،‌رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام،‌ با اشاره به اين که علی خامنه ای،‌رهبرجمهوری اسلامی، مذاکرات و ادامه آن و تيم مذاکره کننده هسته ای را تاييد کرده، گفته است، ديگر نبايد «سخنی» در مخالفت با اين مذاکرات گفته شود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، علی اکبر ولايتی عصر يکشنبه پس از ديدار با نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور عراق و در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقاد ازمذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ گفته است: رهبر انقلاب گفته اند که از مذاکرات و از ادامه مذاکرات دفاع می کنيم و ما اطلاع داريم که تيم مذاکره کننده کشورمان در چهارچوب ترسيم شده از سوی وی حرکت کردند و مذاکرات و مذاکره کنندگان مورد تاييد ايشان هستند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام اضافه کرده است: «ممکن است بعضی بگويند مذاکرات هسته ای فايده ندارد و برخی نيز بگويند اين مذاکرات فايده دارد اما همگان بايد بدانند که فرمايشات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و پس از اينکه ايشان فرمودند ما با مذاکره و ادامه آن موافقيم سخنی در جهت مخالفت با مذاکرات هسته ای نبايد گفته شود. »

ايران و گروه ۱+۵ سال گذشته به توافقی «موقت» در ژنو دست يافتند. در ادامه اين توافق دو طرف کوشيدند تا در مذاکرات خود به توافقی جامع و نهايی بر سر برنامه هسته ای ايران دست يابند. در دور اخر اين مذاکرات که هفته گذشته برگزار شد دو طرف بر سر تمديد مذاکرات تا هفت ماه ديگر توافق کردند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ، روز پنج‌شنبه، ششم آذر، ضمن اعلام عدم مخالفت خود با تمديد مذاکرات اتمی ايران با کشورهای گروه ۱+۵ و آمادگی ايران برای پذيرش «قرارهای عادلانه و عاقلانه» تاکيد کرد که اگر اين مذاکرات به نتيجه نرسد، «آن که بيش از همه ضرر می‌کند آمريکا است، نه ايران».

با طولانی شدن مذاکرات ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، برخی از محافظه کاران در ايران به رغم حمايت علی خامنه ای از اين مذاکرات انتقاد کرده اند.

گزارش ها حاکی است که سعيد جليلی٬ نماينده رهبر در شورای عالی امنيت ملی، در يک سخنرانی در بابل درهفته گذشته توافق هسته‌ای ايران با گروه ۱+۵ در ژنو را توافقی «ضعيف» دانسته است.

پس از تمديد مذاکرات هسته ای بين ايران و گروه ۱+۵،‌ محمد جواد ظريف، وزیر امور خارجه ايران به مجلس رفت تا به پرسش های نمايندگان در زمينه اين مذاکرات پاسخ دهد.

اين در حالی بود که برخی از نمايندگان تندرو و نزديک به جبهه پايداری بارديگر به انتقاد از اين مذاکرات پرداختند.

جواد کريمی قدوسی،‌ عضو کميسيون امنيت ملی مجلس در اين زمينه گفته است: «گزارش وزير خارجه به نمايندگان همانند هميشه کلی بود و در آن به محتوای مذاکرات هسته‌ای پرداخته نشد و اين جلسه برای نمايندگان مؤثر نبود»

اين نماينده مجلس در خصوص نشست غيرعلنی با حضور محمد جواد ظريف اضافه کرده است: نمايندگان همچنين در مورد اجرای توافق ژنو به صورت گام به گام انتقاداتی را مطرح کردند و وزير خارجه نيز در مورد آن توضيح داد و به نوعی توجيه کرد و جلسه بطور کل برای نمايندگان جلسه مؤثر نبود و به سوالات، پاسخ‌های لازم داده نشد و دغدغه‌ها بر سر جای خود باقی است.

XS
SM
MD
LG