لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

وزیر خارجه آمریکا: شکست داعش سال‌ها زمان می‌برد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نشست ائتلاف در بروکسل بلژیک. سوم دسامبر ۲۰۱۴.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نشست ائتلاف در بروکسل بلژیک. سوم دسامبر ۲۰۱۴.

ائتلاف کشورهای در حال مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) روز چهارشنبه، ۱۲ آذر، با انتشار بیانیه‌ای گفتند که هم‌اینک پیشروی داعش در عراق و سوریه متوقف شده و بمباران مواضع این گروه «دارد نتیجه می‌دهد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بیانیه روز چهارشنبه در بروکسل و پس از نخستین نشست مقامات بلندپایه ۶۰ کشوری که در این ائتلاف شرکت دارند منتشر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که با «توقف» پیشروی داعش، «نیروهای عراقی و کُرد با کمک حملات هوایی ائتلاف، هم‌اینک در حال بازپس‌گیری نقاط مختلف از دست داعش هستند».

اما در همین نشست بروکسل، جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، هشدار داد که شکست داعش به دست ائتلافی که به رهبری آمریکا تشکیل شده «سال‌ها به‌درازا خواهد کشید».

آقای کری در عین حال گفت که حملات هوایی که نیروهای ائتلاف علیه داعش انجام داده‌اند «تأثیر قابل توجهی» داشته‌ است و اعلام کرد که این حملات به قوت خود باقی خواهد بود.

جان کری در حالی که نشست روز چهارشنبه را در مقر ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) افتتاح می‌کرد خطاب به وزیران خارجه کشورهای ائتلاف گفت که نیروهای ائتلاف «تا هر زمانی که برای پیروزی لازم باشد به کارزار خود ادامه می‌دهند».

وزیر خارجه آمریکا افزود: «تعهد ما در این زمینه به احتمال زیاد سال‌ها به‌درازا خواهد کشید.»

ایالات متحده نخستین حمله هوایی خود علیه داعش در عراق را در ماه اوت سال جاری، تابستان، انجام داد و اواخر ماه سپتامبر نیز حملات هوایی خود را به نیروهای داعش در سوریه گسترش داد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اردن و بحرین در حملات هوایی که در سوریه انجام می‌شود شرکت دارند. استرالیا، بلژیک، بریتانیا، کانادا، دانمارک، فرانسه و هلند در حملات هوایی در عراق شرکت دارند.

ده‌ها کشور دیگر نیز از این حملات به صورت دیگر، ازجمله در زمینه اطلاعاتی، حمایت‌ می‌کنند.

در حالی که ایران با این ائتلاف همراهی نمی‌کند، وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه، ۱۱ آذر، از انتشار گزارش‌هایی در مورد انجام عملیات هوایی ایران علیه مواضع داعش در شرق عراق و ردیابی یک جنگنده ایرانی در آسمان عراق خبر داد.

ایران هنوز رسماً به این گزارش واکنش مستقیمی نشان نداده، اما به گزارش خبرگزاری ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه در نشست خبری خود در پاسخ به یک پرسش گفت که «تاکید می‌کنم که هیچ گونه تغییری در سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری و کمک به دولت عراق و ارائه مشورت به منظور مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری ایجاد نشده است».

وی همچنین افزود: «خبرها پیرامون همکاری ایران با گروه‌های نظامی کشورهای دیگر برای مبارزه با داعش دقیق و درست نیست.»

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز در همین روز چهارشنبه از قول «یک مقام ارشد ایرانی که نخواسته نامش فاش شود» نوشت که ایران در عراق «هیچ حمله هوایی انجام نداده و هیچ‌گونه قصدی برای همکاری با واشینگتن ندارد.»

این خبرگزاری جزئیات بیشتری از نام این مقام ارشد ایرانی و اظهارات او ارائه نداده است.

XS
SM
MD
LG