لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

روحانی: کاهش بهای نفت توطئه سیاسی برخی از کشورهاست


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، کاهش قیمت جهانی نفت خام را نتیجه «توطئه برخی کشورها» نامید و هشدار داد که این کشورها نفرت را علیه خود در جهان اسلام گسترش می‌دهند.

بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در روز چهارشنبه ۱۹ آذر تا ۶۴.۱۹ دلار کاهش یافت. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز روز چهارشنبه با چهار و نیم درصد سقوط به هر بشکه ۶۰.۹۱ دلار رسید.

نفت سبد اوپک نیز روز سه‌شنبه به ازای هر بشکه ۶۲.۳۳ دلار معامله شد. رییس جمهوری ایران تاکید دارد که این امر علت سیاسی دارد تا دلایل اقتصادی.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای روحانی در جلسه هیات دولت اظهار داشت: «کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشور‌ها بوده است».

به گفته او، این رویداد «توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان بوده که نفع آن را صرفاً برخی دیگر از کشور‌ها می‌برند، اما مردم منطقه این گونه توطئه‌ها علیه جهان اسلام را از یاد نخواهند برد و به آن عکس‌العمل نشان خواهند داد».

آقای روحانی سپس هشدار داد، «کشورهایی که پشت این توطئه هستند نفرت را در جهان اسلام نسبت به خود افزایش می‌دهند».

بهای نفت اوپک از اواخر خرداد امسال که ۱۰۷.۸۹ دلار برای هر بشکه بود به‌طور پیوسته کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود در پنج سال اخیر رسیده است.

تحلیل‌هایی که رسانه‌هایی مانند روزنامه وال‌استریت‌جورنال و خبرگزاری فرانسه از این امر ارائه داده‌اند حکایت از نقش عربستان سعودی در این میان دارد به‌طوری که تحلیل‌گران این رسانه‌ها افت قیمت جهانی نفت را نتیجه تخفیف عربستان به مشتریان نفتی خود در آسیا و آمریکا دانسته‌اند.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاول اول رییس جمهوری ایران، نیز بدون اشاره به نام کشور خاصی تاکید کرده که کاهش بهای نفت، «توطئه سیاسی» برخی از «کشورهای منطقه» است.

این مقام ایرانی روز سه‌شنبه اظهار داشت: «این توطئه بزرگی است که شکل می‌گیرد و برخی این توطئه را علیه روسیه و برخی کشورهای عربی می‌دانند و مهم این است که این امر یک توطئه سیاسی است».

وی هشدار داد که «کشورهای منطقه نباید روابط خود را این‌جور تیره کنند و مردم ایران این رفتار را فراموش نمی‌کنند و در ذهن آنان باقی می‌ماند».

آقای جهانگیری در نهایت تاکید کرده که دولت ایران «مصم است حتی اگر قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار هم برسد با سیاست اقتصاد مقاومتی کشور را اداره کند».

نظیر این سخنان را رییس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه بیان کرده و خاطرنشان ساخته که «دولت توانایی اداره کشور را با همین قیمت نفت به خوبی دارد و این کاهش بهای نفت، عدم اتکای بودجه کشور به نفت را افزایش می‌دهد».

آقای روحانی در نهایت گفته که «بودجه سال ۹۴ کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی دارد و این امر نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است».

در لایحه بودجه سال آینده که دولت حسن روحانی روز یک‌شنبه گذشته به مجلس تحویل داد، قیمت هر بشکه نفت ۷۲ دلار در نظر گرفته شده، این در حالی است که قیمت نفت اوپک که ایران یکی از اعضای آن است به زیر ۷۰ دلار سقوط کرده است.

XS
SM
MD
LG