لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

عراقچی در مورد مذاکرات: تا راه حل هنوز فاصله داریم


عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران
عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، پس از شش ساعت گفت‌وگو با مقامات آمریکایی فضای جلسات را «خوب» ارزیابی کرد و درعین حال گفت که «برای رسیدن به راه حل هنوز فاصله وجود دارد.»

در نخستین روز گفت‌وگوهای جامع هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در دوره تمدید هفت‌ماهه مذاکرات، هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا به سرپرستی عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزیران امور خارجه دو کشور، روز دوشنبه ۲۴ آذر در ژنو، پایتخت سوئیس، گفت‌وگو کردند.

به گفته آقای عراقچی، این گفت‌وگوها بامداد سه‌شنبه نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی روز سه‌شنبه ۲۵ آذر گفت که در مذاکرات روز دوشنبه، درباره تمامی مسائل به خصوص موضوع تحریم‌ها، «بحث‌های مفصلی» در سطح معاونان و کارشناسان صورت گرفته‌است.

آقای عراقچی با بیان اینکه بحث‌ها اکنون «بسیار جزئی و ریز» شده‌است، افزود: «در برخی از موارد راه حل‌هایی وجود دارد و در بعضی از مراحل باید بیشتر تلاش و بحث شود.»

بر پایه گزارش‌ها، محور اصلی اختلافات ایران و ۱+۵، مدت زمان توافق نهایی، میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران و نحوه لغو تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، روز یک‌شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۲، چهار شرط را برای توافق هسته‌ای با ایران مطرح کرده بود.

«توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، کنترل بین‌المللی بر تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران، کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده و توقف فعالیت تاسیسات آب سنگین اراک»، چهار شرطی بود که از سوی رئیس جمهور فرانسه مطرح شد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه ۱۸ آذر گفته بود که براساس یک توافق «نانوشته» ایران تا زمان ادامه مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ قصد راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید و تزریق گاز اکتیو یواف۶ به سانتریفیوژ آی‌آر۸ را ندارد.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود گفت که هنوز در موقعیتی نیستیم که در باره نتایج نهایی آن قضاوت کنیم و درعین حال افزود: «فضای جلسات بسیار خوب است اما برای رسیدن به راه حل هنوز فاصله وجود دارد.»

به گفته آقای عراقچی پس از دیدارهای دوجانبه بین ایران و برخی کشورهای عضو گروه ۱+۵، در عصر روز سه‌شنبه، نشست نمایندگان ایران با تمامی اعضای این گروه در سطح معاونان وزیران خارجه، روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه برگزار خواهد شد.

دور پیشین مذاکره ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۶ آبان ماه تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران خارجه برگزار شد و طرفین نتوانستند در سوم آذر ماه که دومین مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه ۱+۵ به رغم تایید پیشرفت گفت‌وگوها اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران نیز با تمدید مذاکرات برای ۷ ماه دیگر موافقت کرد.

بر این اساس، مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.

XS
SM
MD
LG