لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

پوتین توافق اتمی با ایران را «بسیار نزدیک» توصیف کرد


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری پایان سال خود ضمن اشاره به «انعطاف» بسیار جمهوری اسلامی در مذاکرات اتمی، توافق با تهران در پرونده هسته‌ای را «بسیار نزدیک» توصیف کرد.

به عقیده آقای پوتین، ایران و شش کشور عضو گروه ۵+۱ که هم‌اکنون در حال مذاکره بر سر جزئیات توافق اتمی هستند به توافق مورد قبول طرفین بسیار نزدیکند.

رئیس جمهور روسیه همچنین تاکید کرد که رسیدن به توافق میان این کشورها به نفع مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و روسیه خواهد بود.

وعده پوتین به‌رغم ادامه کاهش ارزش روبل: اقتصاد روسیه بهبود خواهد یافت

ولاديمير پوتين با اذعان به «ضربه»ای که کاهش قيمت جهانی نفت و گاز به اقتصاد روسیه وارد کرده، وعده داد که وضعيت کنونی اقتصاد روسيه «در عرض دو سال» بهبود خواهد يافت.

آقای پوتين این سخنان را روز پنج‌شنبه، ۲۷ آذر، در جريان سخنرانی پايان سال خود در مسکو و در حضور حدود هزار خبرنگار و ناظر بيان کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رئيس جمهور روسيه گفت که دليل وضعيت فعلی اقتصادی اين کشور «به وضوح ناشی از عوامل خارجی» است و وعده داد که بانک مرکزی و دولت «اقدامات کافی» برای بهبود اين وضعيت را انجام خواهند داد.

به نظر ولاديمير پوتين، «وضعيت فعلی در بدترين حالت ممکن است تا دو سال ادامه داشته باشد»، اما او در عين حال گفت که «اصلاح آن ممکن است از شش ماه، يک سال يا پايان سال آينده آغاز شود».

در همین حال راديو اروپای آزاد / راديو آزادی نيز به نقل از سخنرانی پايان سال رئيس جمهور روسيه گزارش داد که نرخ بالای بهره در اين کشور «طولانی‌مدت نخواهد بود»، بانک مرکزی تنها مسئول بهبود وضعيت موجود نيست و دولت نيز بايد در اين راستا اقدام کند.

بخش عمده‌ای از درآمد روسيه از صادرات نفت و گاز حاصل می‌شود و کاهش حدودا ۵۰ درصدی قيمت نفت در ماه‌های اخير، زيان هنگفتی را به اقتصاد اين کشور وارد کرده است.

در همین حال تحريم‌های آمريکا و اتحاديه اروپا عليه مسکو نیز که به دليل حمايت اين کشور از جدايی‌طلبان شرق اوکراين آغاز شده بر مشکلات اقتصادی روسيه افزوده تا جايی که نرخ برابری روبل (پول ملی روسيه) با دلار در عرض يک سال، حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است.

با وجود وعده بهبود شرايط توسط رئيس جمهور روسيه، خبرگزاری‌های بين‌المللی از ادامه کاهش نرخ برابری روبل در برابر ارزهای ديگر، همزمان با سخنرانی ولاديمير پوتين خبر داده‌اند.

رويترز روز پنج‌شنبه گزارش داد که روبل تنها در همين روز، سه درصد سقوط کرده است.

رئيس جمهور روسيه در بخش ديگری از سخنان خود با حمله به غرب گفت که با گسترش ناتو به سوی شرق و سپر دفاع ضدموشکی آمريکا، غرب در حال ترسيم «يک ديوار برلين مجازی» است.

ولاديمير پوتين گفت: «آيا آنها {غرب} پس از فروپاشی ديوار برلين به ما نگفتند که ناتو به سمت شرق گسترش نخواهد يافت؟ اما اين اتفاق بلافاصله رخ داد.»

درباره اوکراين اما رئيس جمهور روسيه نسبت به حل بحران ابراز خوش‌بينی کرده و گفته است که اين اتفاق «هرچه زودتر بيفتد بهتر است».

به گفته آقای پوتين، حل بحران «بايد از راه اقدامات سياسی صورت گیرد، نه راه‌حل‌های نظامی و اقتصادی».

او همچنین خواستار «احترام به مردم جنوب شرق اوکراين» شد.

XS
SM
MD
LG