لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

مذاکرات صلح اوکراین «از سر گرفته می‌شود»


 ساختمانی در تلستیلشیک، در شرق اوکراین که هدف گلوله قرار گرفته است
ساختمانی در تلستیلشیک، در شرق اوکراین که هدف گلوله قرار گرفته است

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه می‌گوید مذاکرات صلح میان دولت مرکزی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادار مسکو، «یک‌شنبه یا دوشنبه» می‌تواند در مینسک، بلاروس، از سر گرفته شود.

به گفته آقای اولاند، روسیه و نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در گفت‌وگوها شرکت خواهند داشت.

رئیس‌جمهوری فرانسه، این سخنان را ۲۷ آذر ماه، و پس از نشست اتحادیه اروپا بیان کرده است.

به گفته او، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان ممکن است تماس‌های تلفنی خود را -که روز پنج‌شنبه برقرار بوده است- از سر گیرند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهوری اوکراین، نیز روز پنج‌شنبه ابراز امیدواری کرد که دیداری در مینسک بین اعضای گروه تماس، که در مذاکرات با شورشیان نقش دارند، انجام شود.

شورشیان و دولت مرکزی اوکراین در ماه میلادی سپتامبر گذشته به نوعی آتش‌بس دست یافتند که گفت‌وگوها بر سر آن نیر در مینسک جریان داشته است.

اما از زمان برقراری آن آتش‌بس شکننده تا هفته سوم آذر ماه نبرد و خونریزی ادامه داشته است.

به طوری‌که پترو پوروشنکو، روز جمعه ۲۱ آذر، اعلام کرد، آن روز نخستین روزی طی ماه‌های گذشته بوده، که ۲۴ ساعت بدون کشته و زخمی سپری شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید از آغاز بحران اوکراین،‌ از اواسط ماه میلادی آوریل، بیش از ۴۷۰۰ نفر در آن کشور کشته شده‌اند.

گزارش تازه سازمان ملل در عین حال نشان می‌دهد که با آغاز زمستان بیش از پنج میلیون تن از ساکنان مناطق جنگی در شرق اوکراین، با وجود سرمای هوا، در شرایطی سخت و بدون آب یا وسایل گرمایشی به سرمی‌برند.

عکس‌هایی تازه از خبرگزاری رویترز، گروهی از چچن‌های هوادار روسیه را از گروه «جوخه مرگ» نشان می‌دهد که به حمایت از جدایی‌طلبان آمده‌اند
عکس‌هایی تازه از خبرگزاری رویترز، گروهی از چچن‌های هوادار روسیه را از گروه «جوخه مرگ» نشان می‌دهد که به حمایت از جدایی‌طلبان آمده‌اند

پس از آنکه روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد و شورش‌ها در شرق آن کشور در گرفت، غرب، مسکو را به حمایت عملی از جدایی‌طلبان متهم کرد.

مسکو این اتهام‌ها را رد کرده و کی‌یف را مسئول تنش‌ها و نادیده گرفتن حقوق اقلیت روس آن کشور می‌داند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه روسیه به اجرا درآورده‌اند.

به تازگی نیز کنگره ایالات متحده، تحریم‌های اقتصادی تازه‌ای را علیه مسکو تصویب کرد؛ تحریم‌هایی که صنایع دفاعی و انرژی روسیه را هدف گرفته‌اند. قانون‌گذاران آمریکایی همزمان کمکی نظامی، از جمله ارسال سلاح‌ برای دولت اوکراين، را نیز تصويب کردند. [بیشتر بخوانید]

XS
SM
MD
LG