لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

دادستان ترکیه خواستار صدور حکم دستگیری رهبر مخالف اردوغان شد


فتح‌الله گولن (راست) و رجب طیب اردوغان
فتح‌الله گولن (راست) و رجب طیب اردوغان

یک دادستان ترکیه خوستار صدور حکم دستگیری فتح‌الله گولن رهبر مخالف رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور، شد که در آمریکا زندگی می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، دادگاه استانبول قرار است که درباره صدور حکم بازداشت فتح الله گولن متحد پیشین رجب طیب اردوغان تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد ترکیه پیشتر خواستار استرداد فتح الله گولن از آمریکا شده بود. آقای گولن پس از مهاجرت اکنون در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند.

رییس جمهوری ترکیه فتح‌الله گولن و جنبش طرفدار وی را به تلاش برای سرنگونی دولت ترکیه متهم می‌کند. آقای اردوغان می‌گوید هواداران گولن در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه چهار وزیر دولت او را به تخلف و فساد متهم کردند که در ‌‌نهایت به استعفای آن‌ها منجر شد و در این توطئه‌ها اعضای خانواده آقای اردوغان را نیز هدف گرفته‌اند.

در رخداد دیگری، رسانه‌های ترکیه روز جمعه ۲۸ آذر گزارش دادند که دادگاه دستور بازداشت چهار نفر و آزادی هشت نفر دیگر که در یورش روزهای اخیر به رسانه‌های وابسته به جنبش فتح الله گولن دستگیر شده بودند را صادر کرده است.

اکرم دومانلی سردبیر «زمان»، یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های کشور، در میان افراد آزاد شده هستند. البته دادگاه به دلیل احتمال وجود اتهامات دیگر و ادامه رسیدگی به این پرونده، هشت نفر آزاد شده را ممنوع الخروج کرده است.

آنها جزو ده‌ها نفری بودند که در یورش‌های ماه جاری به روزنامه «زمان» و شبکه تلویزیونی «سامان یولو» دستگیر شدند.

این دستگیری‌ها و پرونده قضایی مربوط به آن به عنوان نقض آزادی رسانه‌ها در خود ترکیه به شدت محکوم شده و انتقادات اتحادیه اروپا و آمریکا را نیز به دنبال داشته است.

رجب طیب اردوغان با بی‌اساس دانستن انتقاد‌ها گفته که این تحقیقات یک مسئله امنیت داخلی است.

اکرم دومانلی روز جمعه و پس از آزادی در مقابل دادگاه در استانبول گفت: «من اتهامات مربوط به عضویت در گروه تروریستی را تکذیب می‌کنم و این اتهامات را به کسانی که علیه من مطرح کرده‌اند بر می‌گردانم. رسانه‌ها را نمی‌توان محدود کرد، رسانه‌ها را نباید مرعوب کرد و روزنامه زمان از این اقدامات نمی‌ترسد».

مقامات ترکیه می‌گویند که بازداشت شدگان به طرح اتهامات کاذب و جعل شواهد و اسنادی مظنون هستند که در سال ۲۰۱۰ به دستگیری وسیع اعضای یک گروه اسلامگرای رقیب به اتهام وابستگی به القاعده منجر شد. اما گروه فتح‌الله گولن این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG