لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

اردن «تمام تلاش‌ خود» را برای آزادی خلبان اسیر به کار می‌گیرد


تصویر از ویدئویی که می‌گوید نیروهای حکومت اسلامی در حال جمع‌آوری تکه‌های هواپیمای ساقط شده هستند
تصویر از ویدئویی که می‌گوید نیروهای حکومت اسلامی در حال جمع‌آوری تکه‌های هواپیمای ساقط شده هستند

بنا بر گزارش‌ها اردن می‌گوید تلاش‌های خود را برای آزاد کردن خلبان آن کشور که در پی سقوط جنگنده‌اش در سوریه، به اسارت نیروهای «حکومت اسلامی» درآمده، به کار می‌گیرد.

در عین حال یک سخنگوی دولت آن کشور گفته است این موضوع تاثیری در حمایت از ائتلاف به رهبری آمریکا ندارد.

روز چهارشنبه سوم دی ماه، پس از سقوط یک فروند اف ۱۶ ارتش اردن، گروه حکومت اسلامی گفت، هواپیما را ساقط و خلبان آن را به اسارت گرفته است.

ایالات متحده ساقط شدن هواپیما به دست نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش) را رد کرد، و اردن به اسارت گرفته شدن خلبان خود را تائید کرد. [بیشتر بخوانید]

تصویری از این خلبان که معاذ الکساسبه نام دارد در اسارت نیروهای «حکومت اسلامی» منتشر شده است.

بنا بر گزارش‌ها هواپیمای او در نزدیکی رقه در شمال شرقی سوریه سقوط کرد.

روزنامه واشینگتن‌پست از قول محمد ممانی، یکی از سخنگویان دولت اردن، چهارم دی ماه، نقل کرده است که «این حادثه تاثیری بر عزم اردن بر انجام وظیفه ملی خود برای مبارزه با تروریسم نخواهد گذاشت».

او در ادامه افزوده است که سربازان آن کشور پیشتر نیز «ایثار» کرده‌اند؛ «ما در گذشته ایثار کرده‌ایم و برای کشور خود همچنان این کار را خواهیم کرد».

شبکه خبری العربیه نیز از پدر خلبان اسیر نقل کرده است که او از پادشاه آن کشور خواسته است تمام تلاش خود را برای آزادی فرزندش انجام دهد.

روزنامه اردنی «الغد» نیز گزارش داده است که عبدالله، پادشاه اردن، در دیدار با خانواده معاذ الکساسبه، قول داده است که تمام تلاش خود را برای فرزند آنها انجام دهد.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است یک مقام رسمی آمریکایی گفته دو کشور در حال همکاری برای پیدا کردن دلیل سقوط هواپیما و گام‌های بعدی هستند.

اردن در کنار عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و بحرين، از کشورهای عربی است که در ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا علیه اسلام‌گرایان حضور دارد.

اين ائتلاف مواضع و نيروهای حکومت اسلامی و دیگر اسلام‌گرایان را در سوريه و مواضع و نيروهای نیروهای حکومت اسلامی را در عراق هدف قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG