لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۶

ماموریت رزمی ناتو در افغانستان رسماً پایان یافت


مراسم پایان ماموریت رزمی ناتو در افغانستان
مراسم پایان ماموریت رزمی ناتو در افغانستان

سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، يکشنبه هفت دی، به ماموريت نظامی ۱۳ ساله خود در افغانستان پايان داد. مراسم پايان اين ماموريت در کابل، به علت تهديد طالبان به طور مخفيانه برگزار شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از اين مراسم آورده است که بدين ترتيب، ماموريت رزمی نيروهای بين‌المللی امنيتی به رهبری آمريکا (ملقب به ايساف) در افغانستان به ماموريت «آموزشی و پشتيبانی» ناتو در اين کشور، تبديل می‌شود.

از سال ۲۰۰۱ که نيروهای بين‌المللی وارد افغانستان شدند تاکنون، ۳۴۸۵ سرباز و پرسنل آنها در اين کشور کشته شده‌اند.

ژنرال جان کمپبل، فرمانده ناتو در افغانستان در مراسم پايانی ماموريت رزمی در اين کشور گفت که «ما در کنار همديگر، افغان‌ها را از تاريکی و نااميدی خارج کرديم و به آنها اميد به آينده بخشيديم.»

آقای کمپبل خطاب به حاضران در مراسم افزود: «شما افغانستان را قدرتمندتر و کشورهای خودمان را امن‌تر ساخته‌ايد.»

با وجود پايان ماموريت رزمی ناتو در افغانستان، همچنان ۱۲ هزار و ۵۰۰ سرباز در اين کشور باقی می‌مانند و به ارائه خدمات آموزشی و پشتيبانی به پليس و ارتش افغانستان ادامه می‌دهند.

شمار نيروهای بين‌المللی در افغانستان تا پیش از سال ۲۰۱۱ بيش از ۱۳۰ هزار نفر بود که از ۵۰ کشور برای نبرد با طالبان و القاعده به افغانستان آمده بودند.

افغانستان هم‌اکنون ۳۵۰ هزار نيروی امنيتی دارد که از سال ۲۰۱۳ مسئوليت تامين امنيت کشور خود را بر عهده گرفته‌اند.

ژنرال کمپبل در سخنرانی خود تعهد داد که نيروهای باقی‌مانده ناتو در اين کشور، دوستان افغان خود را تنها نخواهند گذاشت و از مخالفان مسلح در اين کشور خواست تا با زمين گذاشتن سلاح، به روند صلح و بازسازی افغانستان بپيوندند.

XS
SM
MD
LG