لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران دومین کارت زرد را از مجلس گرفت


نمایندگان مجلس ایران در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۹ دی ماه، از توضیحات محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، در مورد «واردات خودروهای لوکس و نیز قیمت برخی اقلام اساسی» قانع نشدند و برای دومین بار به وی «کارت زرد» دادند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با ۱۰۲ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر از توضیحات وزیر صنعت قانع نشدند.

خبرگزاری ایسنا اما تعداد حاضران جلسه علنی مجلس را ۲۱۹ نفر اعلام کرده است.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس همچنین آقای نعمت‌زاده و ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان درمجلس، یکدیگر را به «دروغگویی» متهم کردند.

زهره طبیب‌زاده نوری، نماینده تهران در مجلس، در سوال خود از آقای نعمت‌زاده گفت که از شهریور ۹۲ تا هفتم شهریور ۹۳، هزار و ۴۲۸ مورد خودرو بالای دو هزار و ۵۰۰ سی‌سی بالغ بر ارزش ۶۶ میلیون و ۱۴۶ هزار دلار وارد ایران شده است.

آقای نعمت‌زاده آمارهای ارائه شده توسط خانم طبیب‌زاده نوری را «نادرست» خواند و گفت که واردات خودروهای لوکس از ۴۱ هزار دستگاه در سال ۸۸ به ۱۳۳ دستگاه در هشت ماهه نخست امسال رسیده و بیش از نیمی از همین میزان نیز به سفارش سفارتخانه‌های کشورهای خارجی در ایران بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوال سیدناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، گفت: «با شروع دولت یازدهم به دلیل آنکه موجودی شکر و برنج زیاد بود، من کتبا به شرکت بازرگانی دولتی دستور دادم که وارداتی انجام ندهند و آنها نیز... چنین کاری نکردند».

به گفته آقای نعمت‌زاده، واردات برنج خارجی از یک میلیون و ۹۵۶ هزار تن در هشت ماهه نخست سال ۹۲ به ۸۲۹ هزار تن در مدت مشابه سال جاری رسیده که بیانگر کاهش وزنی ۴۰ درصدی واردات این محصول است.

وی همچنین گفت که واردات شکر از یک میلیون و ۵۷۹ هزار تن در سال گذشته به ۷۴۲ تن در هشت ماهه نخست امسال رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «واردات بی‌رویه شکر در سال‌های گذشته کمر کارخانجات قند و شکر را شکست، در سال ۹۱ تعرفه واردات از ۱۱۰درصد به صفر کاهش یافت به همین دلیل شکر به صورت بی‌رویه وارد کشور شد».

پس از این توضیحات آقای نعمت‌زاده، ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در مجلس، گفت: «چرا دروغ می‌گویید و بیان می‌کنید که واردات کاهش یافته است؟ شما دو برابر قیمت، گندم وارد کشور می‌کنید بنابراین کشاورزان ما با چه جراتی گندم کشت کنند».

آقای نعمت‌زاده در پاسخ به این سخنان گفت: «می‌گویند که ما دروغ می‌گوییم اما دروغ را آن کسی می‌گوید که آمار مستند ندارد آمار ما مستند بوده و بر اساس آمار حرف می‌زنیم».

نمایندگان مجلس روز ۲۴ تیر امسال نیز به آقای نعمت‌زاده کارت زرد داده بودند. پیش از آن نیز وزیران کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم و اقتصاد از مجلس ایران کارت زرد گرفته بودند.

در ماه‌های گذشته همچنین مجوز داده شده به شرکت فیلیپ موریس برای احداث کارخانه سیگارسازی در کشور با ظرفیت سالانه ۱۲ میلیارد نخ، موضوع بحث‌های مختلف بین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است.

مجتبی خسرو تاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران روز هفتم آذر، ریشه مخالفت‌ها با صدور مجوز برای فعالیت شرکت دخانیات فیلیپ موریس در ایران و واردات قانونی سیگار مارلبورو را در به خطر افتادن «منافع ۵۰۰ میلیارد تومانی» قاچاقچیان سیگار کشور دانسته بود.

XS
SM
MD
LG