لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

نظرسنجی: یک سوم آلمانی‌ها از تظاهرات علیه «اسلامی شدن» حمایت می‌کنند


صحنه‌ای از تظاهرات در درسدن آلمان علیه اسلامی‌سازی
صحنه‌ای از تظاهرات در درسدن آلمان علیه اسلامی‌سازی

در آغاز سال ۲۰۱۵، حمایت آلمانی‌ها از اعتراضات علیه آنچه که «اسلامی شدن غرب»، نظر به روند رو به رشد مهاجران پناهنده از کشورهای اسلامی به آلمان می‌نامند، افزایش یافته‌است.

تازه‌ترین نظرسنجی که در آخرین روزهای سال ۲۰۱۴ در میان آلمانی‌ها به عمل آمده‌است، نشان می‌دهد که یک‌سوم از مردم این کشور از تظاهرات و اعتراض‌ها علیه «اسلامی شدن» این کشور حمایت می‌کنند و یک هشتم آنها حاضرند شخصاً در این راهپیمایی‌ها شرکت کنند.

به گزارش دویچه‌وله و رویترز، این نظرسنجی حدود سه ماه پس از آغاز اعتراض‌های خیابانی در آلمان علیه «اسلامی شدن غرب» و فعال شدن جنبش «پگیدا» صورت گرفته‌است.

«پگیدا» که مخفف عبارت «میهن‌پرستان آلمانی مخالف اسلامی شدن غرب» است، از ماه اکتبر گذشته تظاهرات خود را در شهر درسدن، در شرق آلمان، در اعتراض به افزایش نشانه‌های اسلامی شدن این کشور و افزایش تعداد پناهندگان مسلمان ساکن آلمان آغاز کرده بود.

در حالی که در تظاهرات نخست گروه «پگیدا» شمار اندکی شرکت کرده بودند، تعداد مشارکت‌کنندگان در اعتراض‌های هفتگی دوشنبه شب‌های آنها چند برابر شده و گروه‌های مشابهی نیز در چند شهر دیگر آلمان تشکیل شده‌اند.

نظرسنجی نشان می‌دهد که در میان هواداران تشکل‌های راست افراطی آلمانی، بیشترین میزان حمایت از اعتراضات «پگیدا» بیان می‌شود؛ این در حالی است که سیاستمداران کنونی در دولت آلمان این تشکل‌ها را «حاشیه‌ای» و کم‌اهمیت می‌دانند.

یکی از مهم‌ترین نکات نظرسنجی صورت‌گرفته این است که بیش از یک چهارم از حامیان حزب چپ آلمان نیز گفته‌اند، اگر تظاهراتی مشابه علیه اسلامی‌سازی در شهر محل زندگی آنها صورت گیرد، حاضر هستند در آن شرکت کنند.

در همین حال، در نظرسنجی صورت گرفته، دو سوم از آلمانی‌ها بر این باور هستند که حامیان جنبش «پگیدا» در بیان خطر ناشی از اسلامی شدن آلمان «اغراق» می‌کنند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز در پیام سال ۲۰۱۵ دوباره نسبت به تظاهرات ضد خارجی هشدار داده و از اینکه تظاهرکنندگان جنبش «پگیدا» با شعار «مردم ما هستیم» این اعتراضات را دنبال می‌کنند، انتقاد کرد.

آلمان در سال گذشته حدود پنجاه درصد بیش از سال پیش از آن، با درخواست پناهندگی به ویژه از کشورهای اسلامی روبه‌رو بوده‌است.

بیشترین شمار پناهجویان سال گذشته در آلمان، مسلمانان خاورمیانه به‌ویژه از سوریه هستند که کشورشان همچنان با جنگی خونین روبه‌روست.

تعرض به برخی مساجد در سوئد

همزمان به گزارش یورونیوز، در پی تعرض افراد ناشناسی به سومین مسجد در سوئد در کمتر از ده روز، شماری از مسلمانان ساکن این کشور، روز جمعه دوازدهم دی، در تظاهراتی اعتراضی شرکت کرده و خواهان حمایت نهادهای سوئدی از اماکن اسلامی شدند.

تظاهرکنندگان در شهرهای استکهلم، مالمو و گوتنبورگ، از جمله می‌گفتند «به مسجد کاری نداشته باشید».

در کنار مسلمانان ساکن سوئد، شماری از مردم این کشور نیز بر اساس فراخوان کارزار ضد نژادپرستی، برای ابراز همبستگی با مسلمانان در تظاهرات روز جمعه شرکت کردند؛ وزیر فرهنگ و دموکراسی سوئد در شمار راهپیمایان بود.

استفان لوون، نخست‌وزیر چپگرای سوئد، با محکوم کردن حمله به مساجد گفته‌است هیچکس نباید در این کشور برای انجام فرایض دینی خود نگران باشد.

پس از آتش‌سوزی در روز کریسمس در مسجدی در مرکز سوئد و سپس آتش‌سوزی در یکی از مساجد نزدیک به شهر جنوبی اوپسالا، هفته گذشته نیز سومین حریق در مسجدی در شهر اسکیلستونا رخ داد.

پلیس سوئد گفته‌است، تدابیر امنیتی را در نزدیکی مساجد در سراسر این کشور افزایش داده‌است.

صدها هزار نفر از پناهندگان کشورهای اسلامی در سوئد زندگی می‌کنند و شهروند متساوی‌الحقوق به حساب می‌آیند.

با وجود آنکه مسلمانان تنها پنج درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند اما به تازگی بحث در خصوص مهاجران خارجی شدت گرفته‌است.

در ماه‌های اخیر حزب دموکرات‌های سوئد مخالفت با سیاست مهاجرپذیری را بیشتر تبلیغ می‌کند. این حزب در مخالفت با سیاست دولت جدید، به تازگی از لایحه بودجه دولت حمایت نکرد.

XS
SM
MD
LG