لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

دبیرکل سازمان ملل درخواست عضویت فلسطین در دیوان بین المللی کیفری را پذیرفت


 بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد
بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، خبر داده است که فلسطينی ها از اول آوريل ۲۰۱۵، دوازدهم فروردين ۱۳۹۴، عضو رسمی معاهده ديوان کيفری بين المللی خواهند بود.

به گزارش آسوشيتدپرس، آقای بان در بيانيه ای که سه شنبه شانزدهم دی منتشر کرد، با عضويت فلسطينی ها در اين ديوان و نيز رسميت يافتن عضويت آنها در شانزده معاهده بين المللی ديگر موافقت کرد.

رياض منصور، سفير «دولت ناظر فلسطين در سازمان ملل» جمعه گذشته اول ژانويه ۲۰۱۵، اسناد پيوستن فلسطينی ها به ديوان کيفری بين المللی را به يک مقام رسمی اين ديوان در لاهه هلند ارائه کرد.

محمود عباس، رهبر تشکيلات خودگردانی، چهارشنبه گذشته، ساعاتی پس از رد پيش نويس قطعنامه «پايان اشغالگری بر اراضی فلسطينی» در شورای امنيت سازمان ملل، اساسنامه الحاق فلسطينی ها به بيست معاهده بين المللی را امضاء کرد، که مهم ترين آنها، درخواست عضويت در ديوان کيفری بين المللی بود.

دبير کل سازمان ملل در حالی با پيوستن فلسطينی ها به اين ديوان موافقت کرده است که بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، هفته گذشته از سازمان ملل خواسته بود اين درخواست فلسطينی ها را رد کند.

فلسطينی ها گفته اند پس از رسميت يافتن عضويت آنها در اين ديوان، از اسرائيل بدليل «جرايم جنگی» شکايت خواهند کرد.

ديوان کيفری بين المللی مجاز است کسانی را که از نيمه ۲۰۰۲ در معرض اتهام ارتکاب «جرايم جنگی» و «جنايت عليه بشريت» هستند، محاکمه کند.

مقامات فلسطينی گفته اند شکايت هايی را بويژه در زمينه جنگ تابستان گذشته درغزه و شهرک سازی های اسرائيل در اراضی فلسطينی تنظيم می کنند.

در جنگ ۵۱ روزه ارتش اسرائيل و تشکل های مسلح فلسطينی غزه در تابستان گذشته، بيش از ۲۱۰۰ فلسطينی کشته شدند و خسارات بسيار کلانی به بخش های وسيعی از غزه وارد آمد و از جمله دهها هزار خانه در بمباران های هوايی ارتش اسرائيل منهدم شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی اسرائيل را در اين جنگ به «جنايت جنگی» متهم کرده بود.

اما آقای نتانياهو يکشنبه چهاردهم دی گفت، از سربازان و افسران خود دفاع کرده و نمی گذاريم کسی آنها را به پای ميز محاکمه بکشاند.

به گفته نخست وزير اسرائيل، «پيش از آنکه کسی نظاميان اسرائيل را محاکمه کند، رهبران فلسطينی بدليل حمايتشان از ترور در طول دهها سال، در اين دادگاه محاکمه خواهند شد».

XS
SM
MD
LG