لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

سالانه «۵۰۰ تن مواد مخدر» در ایران مصرف می‌شود


قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می‌گوید سالانه ۵۰۰ تن انواع مخدرهای سنتی و صنعتی در کشور مصرف می‌شود.

مصرف این میزان مواد مخدر در کشور در حالی است که علیرضا جزینی در ادامه سخنان خود از کشف سالانه «۸۵ درصد تریاک و ۳۵ درصد هرویین جهان» در ایران خبر داده است.

ایران همچنین از مسیرهای اصلی ترانزیت مواد مخدر به دیگر کشور‌ها است. ایران در همسایگی افغانستان، بزرگ‌ترین مرکز کشت و تولید مواد مخدر در جهان است.

بر اساس آمارهای وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان که در سایت رسمی آن منتشر شده است، طی سال گذشته میلادی شش هزار و ۴۰۰ تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده که نسبت به سال قبل آن ۱۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران، روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام اظهار داشت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خسارت ناشی از تولید و مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که ۴۷ درصد این خسارت به مصرف کنندگان، ۲۴ درصد به دولت و ۲۹ درصد به جامعه می‌رسد.

به گفته وی، ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۲۵ درصد کودک آزاری و ۲۰ درصد جرایم مالی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

کاهش سن مصرف

آقای جزینی همچنین با ابراز نگرانی از کاهش سن مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۵ سال گفت که یک درصد دانش آموزان کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند که ۶۰ درصد این تعداد، شیشه مصرف می‌کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین در ادامه اظهار داشت که ۶.۲ درصد دانشجویان وزارت علوم و ۶.۱ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مصرف کننده مواد مخدر هستند.

به گفته وی، تعداد افرادی که سال ۸۸ ماده مخدر صنعتی شیشه مصرف می‌کردند تنها سه درصد معتادان را شامل می‌شد که هم اکنون این آمار به رقم نگران کننده ۲۶ درصد رسیده است.

وی تعداد معتادان شناسایی شده کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام و تاکید کرد که تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران کننده و فاجعه آمیز است.

این مقام رسمی ایران همچنین گفت که ۲۰ درصد افرادی که در محیط‌های صنعتی مشغول به کار هستند به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند که باید مداخلات پیشگیرانه و درمانی در این مراکز مورد توجه جدی قرار گیرد.

البته مقامات ایران قبلا آمارهای متفاوتی از تعداد معتادان کشور اعلام کرده بودند. برای نمونه روزنامه آرمان اسفند سال ۹۱ از قول سعید صفاتیان ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦ «درمان» در «ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ» ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ایران را «سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر» گزارش داد.

همچنین خبرگزاری فارس خرداد امسال از قول عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ایران گزارش داد که «در حال حاضر بر اساس آمارهای رسمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد وجود دارد که آمار غیررسمی هم بالغ بر سه میلیون نفر است».

کارگاه‌های تولید شیشه در ایران

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران می‌گوید که مواد اولیه مخدرهای صنعتی از خارج از کشور وارد شده ولی در آشپزخانه‌های زیرزمینی برای عرضه به مصرف کنندگان تولید می‌شود.

وی از کشف ۲۰۰ کارگاه تولید ماده مخدر شیشه از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و تاکید کرد که یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم انواع مخدرهای صنعتی نیز در این مدت کشف شده است.

البته وی درباره تلاش دولت جهت کاهش تبعات مواد مخدر از جمله وجود شش هزار مرکز ترک اعتیاد خبر داده و در ادامه گفت که استفاده از سرنگ مشترک از مهم‌ترین دلایل شیوع معتادان به بیماری‌های هپاتیت و ایدز بود که خوشبختانه با اجرای برنامه‌های پیشگیرانه، درصد استفاده معتادان از سرنگ مشترک از ۶۷ به ۴۵ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG